Via Baltica

Litwa chciałaby dogonić Polskę. Chodzi o przyśpieszenie prac przy budowie magistrali Via Baltica. Po stronie litewskiej do granicy z Polską do zbudowania pozostał jeszcze czterdziestokilometrowy odcinek tej drogi.

Na Litwie pozostaje kilka fragmentów trasy Via Baltica, które nie spełniają standardów drogi ekspresowej. Najdłuższy czterdziestokilometrowy odcinek prowadzi od przejścia granicznego Budzisko-Kalwaria do Mariampola.


Jerzy, kierowca:


„Via Baltica jest reprezentacyjną drogą Litwy. To jest właśnie pierwsza droga, którą widzą obcokrajowcy, kiedy wjeżdżają do Litwy i czasami jest wstyd, że miejscami jest ona w takim złym stanie.”
 

Ostatni odcinek magistrali po litewskiej stronie pochłonie około 300 mln euro. Prace na tej trasie mają ruszyć za rok, a oficjalny termin ukończenia budowy to 2025.
 

Marius Skuodis, minister komunikacji Litwy:

„To są bardzo rozczarowujące terminy. Szukamy sposobów na przyśpieszenie prac - na przykład usprawnienia procesu wywłaszczenie ziemi. Polska ma więcej kilometrów, a prace ukończy wcześniej.”
 

W Polsce do modernizacji pozostał odcinek z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska. 185 km trasy ma być oddane do użytku za 2 lata.


Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Polski:

„Rok 2021 będzie rokiem wielkich otwarć na polskich drogach, także na szlaku Via Baltica. Będziemy w stanie udostępnić kierowcom kilka fragmentów tej trasy, a kolejne będziemy oddawać do użytku w roku 2022 - 2023.”

 
Całkowity koszt budowy Via Baltica na terenie Polski wynosi 2 mld euro.
Więcej na ten temat