Kwarantannowe obostrzenia dotkliwie odczuwają osoby samotne, szczególnie seniorzy. Unieruchomieni w swoich mieszkaniach czasem potrzebują, by ktoś pomógł im w zrobieniu zakupów czy zapłaceniu rachunków. Ale czasem to, czego najbardziej im brakuje - to zwykła rozmowa z drugim człowiekiem. Właśnie z myślą o zaspokojeniu tej potrzeby powstała „Srebrna Linia”.
„Srebrna linia”, czyli coś więcej niż telefon zaufania
Stanisław Poźniak
Owdowiał kilka lat temu. Doskwiera mu samotność, tym bardziej docenia młodzież, która angażuje się w pomoc osobom takim jak on.
Stanisław Poźniak, senior:
„Jestem wdzięczny, że otrzymać paczkę to jest łatwo, ale jej zorganizować, jej zebrać, kupić i tak dalej to wielki kłopot dla młodzieży.”
„Wileńska Młodzież Patriotyczna” od początku pandemii koronawirusa pomaga osobom starszym. Dostarcza między innymi paczki żywnościowe, które docierają z Polski za pośrednictwem Stowarzyszenia Odra - Niemen.
Marlena Paszkowska, Magdalena Bartoszewicz - „Wileńska Młodzież Patriotyczna”:
„Może taka paczka żywnościowa dla seniora, tutaj jak rozwozimy, to nie tylko pomóc taka jakby materialna, ale to przede wszystkim też i rozmowa, bo chyba raczej w okresie pandemii, w okresie kwarantanny każdy się stara jednak ograniczyć te kontakty.
W czasie, kiedy możliwość rozmowy w cztery oczy jest często ograniczona do minimum, rozwiązaniem pozostają między innymi rozmowy telefoniczne. Zdarza się jednak, że osoby w zaawansowanym wieku już nie mają do kogo zadzwonić. Pomocna w tej sytuacji może być „Sidabrinė linija“ czyli „Srebrna linia". To projekt, pozwalający samotnym emerytom znaleźć nowych przyjaciół do rozmów.
Kristina Čiuželienė , inicjatorka akcji „Sidabrinė linija":
„Jako dziecko, bardzo dużo rozmawiałam z dziadkiem. W czasie kwarantanny pomyślałam sobie, że prawdopodobnie wielu staruszkom na Litwie brakuje towarzystwa, rozmowy. Może chcieliby poznać kogoś o podobnych zainteresowaniach. Przecież to bardzo smutne ciągle siedzieć samotnie w domu, w izolacji.”
Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, zwłaszcza w czasie pandemii. Obecnie ze „Srebrnej linii" korzysta ponad 3 tys. seniorów. To aż o 85 proc. więcej niż rok temu. W projekcie jest zaangażowanych ponad tysiąc wolontariuszy posługujących się językami litewskim, rosyjskim i polskim.
Połączenia są darmowe.
„Sidabrinė linija“ 8-800 800 20.
Więcej na ten temat