„Srebrna linia”, czyli coś więcej niż telefon zaufania

Kwarantannowe obostrzenia dotkliwie odczuwają osoby samotne, szczególnie seniorzy. Unieruchomieni w swoich mieszkaniach czasem potrzebują, by ktoś pomógł im w zrobieniu zakupów czy zapłaceniu rachunków. Ale czasem to, czego najbardziej im brakuje - to zwykła rozmowa z drugim człowiekiem. Właśnie z myślą o zaspokojeniu tej potrzeby powstała „Srebrna Linia”.

Stanisław Poźniak

Owdowiał kilka lat temu. Doskwiera mu samotność, tym bardziej docenia młodzież, która angażuje się w pomoc osobom takim jak on. 

 
Stanisław Poźniak, senior: 

„Jestem wdzięczny, że otrzymać paczkę to jest łatwo, ale jej zorganizować, jej zebrać, kupić i tak dalej to wielki kłopot dla młodzieży.” 


„Wileńska Młodzież Patriotyczna” od początku pandemii koronawirusa pomaga osobom starszym. Dostarcza między innymi paczki żywnościowe, które docierają z Polski za pośrednictwem Stowarzyszenia Odra - Niemen. 
 

Marlena Paszkowska, Magdalena Bartoszewicz - „Wileńska Młodzież Patriotyczna”: 

„Może taka paczka żywnościowa dla seniora, tutaj jak rozwozimy, to nie tylko pomóc taka jakby materialna, ale to przede wszystkim też i rozmowa, bo chyba raczej w okresie pandemii, w okresie kwarantanny każdy się stara jednak ograniczyć te kontakty. 
 

W czasie, kiedy możliwość rozmowy w cztery oczy jest często ograniczona do minimum, rozwiązaniem pozostają między innymi rozmowy telefoniczne. Zdarza się jednak, że osoby w zaawansowanym wieku już nie mają do kogo zadzwonić. Pomocna w tej sytuacji może być  „Sidabrinė linija“ czyli „Srebrna linia". To projekt, pozwalający samotnym emerytom znaleźć nowych przyjaciół do rozmów. 
 

Kristina Čiuželienė , inicjatorka akcji „Sidabrinė linija": 

„Jako dziecko, bardzo dużo rozmawiałam z dziadkiem. W czasie kwarantanny pomyślałam sobie, że prawdopodobnie wielu staruszkom na Litwie brakuje towarzystwa, rozmowy. Może chcieliby poznać kogoś o podobnych zainteresowaniach. Przecież to bardzo smutne ciągle siedzieć samotnie w domu, w izolacji.” 
 

Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, zwłaszcza w czasie pandemii. Obecnie ze „Srebrnej linii" korzysta ponad 3 tys. seniorów. To aż o 85 proc. więcej niż rok temu. W projekcie jest zaangażowanych ponad tysiąc wolontariuszy posługujących się językami litewskim, rosyjskim i polskim.  

Połączenia są darmowe.  

„Sidabrinė linija“ 8-800 800 20. 
Więcej na ten temat