Renowacja dzielnicy przydworcowej

Jedno z najważniejszych strategicznie miejsc w stolicy - dworzec kolejowy i autobusowy oraz przylegające do nich tereny czekają radykalne zmiany. Z 33 nadesłanych projektów zostanie wyłoniony najlepszy pomysł na rewitalizację tego terenu.

,,Vilnius Connect” to projekt, dzięki któremu nie do poznania zmienią się budynki dworca kolejowego i autobusowego w Wilnie oraz teren wokół nich o powierzchni porównywalnej do dwudziestu jeden stadionów piłkarskich. Jedną z głównych idei, która stoi za zmianami, jest zapewnienie dogodnego połączenia pomiędzy Naujininkai a Nowym i Starym Miastem.

Vytautas Lelys, Samorząd m. Wilna: ,,Pomiędzy Nowym Miastem a Naujininkai trzeba rozwijać sieć połączeń dla pieszych i rowerzystów, ponieważ w zasadzie kolej rozdziela te dwie części miasta. Brakuje tu ścieżek rowerowych”.

Dworzec oraz plac obok niego mają stać się nowoczesnym wielofunkcyjnym centrum biznesu i rozrywki oraz mobilności.

Daiva Pivoriūnienė, Koleje Litewskie: ,,Projekt przebudowy dworca wileńskiego wpisuje się w budowę połączenia kolejowego Rail Baltica. Uwzględniona jest odpowiednia liczba peronów i torów”.

Wileńska Stacja Kolejowa powstała w trakcie budowy kolei warszawsko-petersburskiej w drugiej połowie XIX wieku.

Waldemar Wołkanowski, historyk: ,,Na przykład, Warszawa Wileńska i Dworzec w Wilnie były tego samego rodzaju, tam drobne tylko takie różnice konstrukcji. Dworzec jest takim głównym nerwem, bo to on właśnie napędza pewne sprawy i faktem jest, że rozwój gospodarczy Wilna, po tym jak zbudowano kolej, no to już można przyrównać do eksplozji jakby. Wtedy się dopiero zaczęło rozwijać miasto tak jak trzeba”.

Przekształcenie obszaru o powierzchni ok. 33 ha między ulicami Panerių, Geležinkelio, Stoties i Seinų w dzielnicy Nowe Miasto ma nastąpić do 2030 roku. Koszty inwestycji będą ogłoszone dopiero w sierpniu, gdy zostanie wyłoniony zwycięzca konkursu.
Więcej na ten temat