PROGRAM:
4 lipca (niedziela)
Godz. 13.30
Wykład „Droga do Konstytucji 3-ego maja: Historia Rzeczypospolitej Obojga Narodów przed I rozbiorem 1772 roku“, wykładowca prof. Jūratė Kiaupienė (Instytut Historii Litwy)
Często XVIII-wieczna historia Rzeczypospolitej jest postrzegana jako zmierzch państwa polsko-litewskiego. Może to tylko mit? Jak się układało życie wspólnego państwa Polski i Litwy przed pierwszym rozbiorem?
Godz. 15.00
Koncert „Litewska Orkiestra Kameralna i Džeraldas Bidva“
LITEWSKA ORKIESTRA KAMERALNA (kierownik Sergey Krylov)
Solista DŽERALDAS BIDVA (skrzypce)
Konferansjerzy: Viktoras Gerulaitis i Mirosław Szejbak
W programie:
MIECZYSŁAW KARŁOWICZ – „Serenada“ na smyczki, op. 2
WOLFGANG AMADEUSZ MOZART – Serenada na smyczki G-dur, Nr. 13 („Mały nokturn Eine kleine Nachtmusik”), KV 525
ANTONIO VIVALDI – Koncert E-dur „Wiosna (La Primavera)“, op. 8 Nr. 1, RV 269, ir koncert g-moll „Lato (L’Estate)“, op. 8 Nr. 2, RV 315, z cyklu koncertów skrzypcowych „Cztery pory roku (Le quattro stagioni)“
11 lipca (niedziela)
Godz. 13.30
Wykład „Droga do Konstytucji 3-ego maja: zmiany w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w kontekście międzynarodowym (1772-1791)“, wykładowca dr Ramunė Šmigelskytė-Stukienė (Muzeum Narodowe Litwy, Pałac Władców Wielkiego Księstwa Litewskiego, Instytut Historii Litwy)
Konstytucja 3 maja 1791 r. powstała jako dojrzały produkt idei Oświecenia, na powstanie którego miała wpływ szybko zmieniająca się sytuacja geopolityczna. Jakie wydarzenia tamtych lat miały wpływ na zmiany w Polsce i na Litwie? Czym żyła Rzeczpospolita Obojga Narodów między pierwszym rozbiorem a uchwaleniem Konstytucji 3 maja?
Godz. 15.00
Koncert „Jazz w Jaszuńskim Pałacu”
WOKALNY ZESPÓŁ JAZZOWY ARTURASA NOVIKASA COLOR JAZZ
W programie: aranżacje litewskich melodii ludowych oraz utworów muzyki klasycznej
18 lipca (niedziela)
Godz. 13.30
Wykład „Tekst Konstytucji 3 maja: mity i rzeczywistość“, wykładowca doc. Eligijus Raila (Uniwersytet Wileński)
Na Litwie ciągle odżywa dyskusja – czy dzień 3 maja jest datą wartą świętowania. Często podstawą dyskusji zostaje tekst Konsytucji 3 maja. Co on zawiera? Jakie są podstawowe idee tego dokumentu? Czy tak naprawdę jest to dokument nieprzychylny Litwie?
Godz. 15.00
Koncert „Dzwonią dzwony”
ZESPÓŁ DZWONKÓW RĘCZNYCH ARSIS (Estonia)
Konferansjer Viktoras Gerulaitis
W programie:
CLAUDE-MICHEL SCHÖNBERG – składanka z musicalu „Nędznicy (Les Misérable)“, w aranżacji Kevina McChesney’a
PIOTR ČAIKOVSKIJ – z baletu „Dziadek do orzechów“
Uwertura (aranżacja Kevina McChesney’a)
„Marsz“ (aranżacja W. H. Griffin)
„Taniec arabski“ (aranżacja M. L. Thompson)
„Taniec hiszpański“ (aranżacja W. H. Griffin)
„Trepak“ (aranżacja W. H. Griffin)
PIETRO MASCAGNI – „Intermezzo“ z opery „Rycerskość wieśniacza (Cavalleria rusticana)“ (aranżacja D. E. Wagner)
GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL – „Largo“ z opery „Kserkses“ (aranżacja Fr. L. Callahan)
FRANZ LISZT – „Rapsodium węgierskie“ Nr. 2 (aranżacja D. E. Wagner)
ANTONIO VIVALDI–JOHANN SEBASTIAN BACH – Allegro z koncertu a-moll (aranżacja Fr. Gramann)
PIOTR ČAIKOVSKIJ – „Modlitwa poranna“ z „Albumu dla młodzieży“ (aranżacja V. Soonberg)
PIOTR ČAIKOVSKIJ – „Walc“ z baletu „Śpiąca królewna“ (aranżacja B. Childers)
Estońskie pieśni ludowe (aranżacja T. Kõrvits)
„Obudź się, moje serce“ („Awake, my heart“)
„Śpij, śpij malutki“ („Sleep, sleep, little mats“)
„Izba wiatru“ („The chamber of the wind“)
„Przypłyńcie, drogie dorsze“ („Come, little coddy“)
25 lipca (niedziela)
Godz. 13.30
Wykład „Konstytucja 3 maja jako święto państwowe w Polsce: tradycje i rytuały“, wykładowca dr Tomasz Błaszczak (Uniwersytet Witolda Wielkiego, Litewska Biblioteka Narodowa i. Marcina Mażwida)
W wieku XX w Polsce Konstytucja 3 maja zdobyła status jednego z głównych świąt państwowych, dzień 3 maja został dniem świątecznym w roku 1919 i jest obchodzony dotychczas. W r. 1946 władze Polski socjalistycznej święto to znieśli, ale jednocześnie dzień 3 maja został ważnym dniem w świadomości i działalności opozycji. W r. 1990 Dzień Konstytucji 3 maja powrócił do kalendarium świąt. Jak obchodzono dawniej i jak w dniu dzisiejszym? Jakie są tradycje?
Godz. 15.00
Koncert „Szachy muzyczne“
ZESPÓŁ MUSICA HUMANA (kierownik artystyczny Robertas Beinaris)
Soliści: DOVILĖ KAZONAITĖ (sopran), ROBERTAS BEINARIS (obój)
W programie:
ANTONIO VIVALDI – Uvertura „Olimpiada“, RV 725
GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL – Aria „Lascia ch’io pianga“ z opery „Rinaldo“, HWV7
WOLFGANG AMADEUS MOZART – Część I Allegro z Divertismento Nr. 1 D-dur, KV 136
MICHAŁ KLEOFAS OGIŃSKI – Polonez d-moll (aranżacja Gediminasa Kviklysa)
ÁSTOR PIAZZOLLA – Tango „Oblivion“ (solo na skrzypcach Ramunė Grakauskaitė i Inga Aleksienė)
GIEDRIUS SVILAINIS – „Pory roku Bura“ na obój, solo, według „Pór roku“ Kristijonasa Donelaitisa:
I. „Słońce budzi świat (Saulė budina svietą)“
II. „Doczekaliśmy miłego lata (Sulaukėm vasarą mielą)“
III. „Jesienne płacze i melancholie (Rudens melancholijos ir keiksnojimai)“
IV. „Zimowa odwaga (Ant žiemos narsai)“
WOLFGANG AMADEUSZ MOZART – aria Paminy „Ach, ich fuhl’s“ z opery „Zaczarowany flet“
FRÉDÉRIC BONZON – scenka pastoralna „In the Ardennes“ na obojui i skrzypce (aranżacja Roberta Beinarysa)
JUOZAS TALLAT-KELPŠA – litewska pieśń ludowa „Tańcowała panna Ania (Šokinėjo pana Ona)“ (aranżacja Gediminasa Kviklysa)
GALINA SAVINIENĖ – „Litwa” (słowa Justinasa Marcinkevičiusa)