Od następnego roku szkolnego – dodatkowe lekcje dla początkówki

fot. BNS/Julius Kalinskas/15min/Scanpix
podpis źródła zdjęcia

Od początku przyszłego roku szkolnego wieloaspektowe wychowanie artystyczne i fizyczne w szkołach początkowych będzie miało wyższy priorytet niż kiedykolwiek wcześniej.

„Od dłuższego czasu próbuje się zrekompensować brak lekcji wychowania artystycznego przez wykorzystanie czasu przeznaczonego na wychowanie fizyczne. Po rozmowach ze środowiskiem edukacyjno-artystycznym postanowiliśmy zająć się w zasadzie kwestią edukacji artystycznej w szkołach. Od jesieni zmiany odczują wszyscy uczniowie szkół początkowych”- powiedziała Jurgita Šiugždinienė, minister oświaty, nauki i sportu.

Od września uczniowie klas początkowych będą mieli kolejną dodatkową lekcję edukacji artystycznej tygodniowo (taniec lub teatr). W sumie uczniowie szkół początkowych będą mieli 5 lekcji wychowania artystycznego i 3 lekcje wychowania fizycznego.

W celu realizacji zapisów ustawy o sporcie, zgodnie z którymi uczniowie szkół początkowych muszą mieć co najmniej 3 lekcje wychowania fizycznego tygodniowo, dodatkowa lekcja z dziedziny sztuki pozwoli im wykorzystać wszystkie godziny przeznaczone na sport w Planach kształcenia ogólnego. Do tej pory, zgodnie z decyzją szkół, jedna z lekcji wychowania fizycznego mogła być poświęcona lekcjom tańca. Było to sprzeczne z przepisami ustawy o sporcie. Lekcje tańca i teatru nie były dostępne dla wszystkich uczniów.

Wiceminister ministerstwa oświaty, nauki i sportu Ramūnas Skaudžius podkreśla, że zmiana ta nie tylko poprawi edukację artystyczną uczniów szkół początkowych, ale w dłuższej perspektywie poprawi także ich ogólne wyniki w nauce.

„Poprzednie sposoby, kiedy czas na lekcję tańca „wypożyczano” od lekcji wychowania fizycznego, były wadliwe. Ta zmiana w szkołach zapewni nie tylko ustawową liczbę lekcji wychowania fizycznego, ale także umożliwi dzieciom poznanie bardziej zróżnicowanych form sztuki w wieku, w którym są najbardziej zdolni do nauki. Ponadto ostatnie badania pokazują, jak ważne są korzyści płynące z edukacji artystycznej dla efektów uczenia się dzieci – taniec pomaga poprawić zdolności poznawcze, rozwijać kreatywne i krytyczne myślenie, a teatr ma pozytywny wpływ na wzbogacanie umiejętności pisania dzieci i języka mówionego” – powiedział R. Skaudžius.

Według niego zmiany te zostały przyjęte po konsultacjach ze stowarzyszeniami nauczycieli edukacji artystycznej i ekspertami ds. edukacji.

Dodatkowa lekcja pozwoli poświęcić więcej czasu nie tylko na rozwój wiedzy, ale także na rozwój innych niezbędnych kompetencji, pozwoli dzieciom uczyć się pewności siebie, rozwinąć umiejętności tolerancji, zwiększyć wytrzymałość - stworzyć bardziej przyjazny klimat emocjonalny w szkole. Lekcje tańca i teatru mogą prowadzić zarówno profesjonaliści z dziedziny tańca lub teatru, jak i nauczyciele szkół początkowych.

Na Litwie czas obowiązkowej nauki w szkole początkowej jest nadal jednym z najkrótszych spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. W latach 2020-2021 uczniowie klas początkowych z Litwy mieli 662 godziny nauki rocznie, kiedy uczniowie szkół początkowych w Estonii - 792 godziny, we Francji - 864 godziny, we Włoszech - 891 godzin, a w Danii prawie jedna trzecia czasu przeznaczana jest na edukację początkową, to o 338 godzin więcej niż na Litwie - 1000 godzin na rok.

Dodatkowa cotygodniowa lekcja tańca lub teatru dla uczniów klas początkowych będzie wymagała 6,3 mln euro dodatkowych środków z budżetu państwa na opłacenie pracy nauczycieli rocznie.
źródło: JZ / ELTA, fot. BNS/Julius Kalinskas/15min/Scanpix
Więcej na ten temat