Do 2030 roku Litwa wykluczy środki transportu zanieczyszczające środowisko?

Elektrobus „Dancer” firmy „Vėjo projektai”, fot. BNS/Jurgita Andriejauskaitė
podpis źródła zdjęcia

Minister Transportu i Komunikacji, Marius Skuodis, po wizycie w litewskiej firmie „Vėjo projektai”, produkującej autobusy elektryczne „Dancer”, przedstawił ambitny cel. Do 2030 roku wymienić cały transport publiczny na zupełnie nowy, uzupełnić krajowe parki autobusowe ekologicznymi i odnawialnie napędzanym paliwem.

„Zrównoważona mobilność i bardziej ekologiczny transport to jedne z najwyższych priorytetów litewskiego sektora transportowego, dlatego jesteśmy dumni, że innowacyjne autobusy elektryczne zasilane energią odnawialną zostały opracowane i wyprodukowane na Litwie. W ciągu najbliższej dekady planujemy duże zmiany w transporcie publicznym, przy czym wkład producentów pojazdów ekologicznych w naszym kraju jest niezmiernie ważny” – mówi minister transportu Marius Skuodis

Firma „Vėjo projektai”, z siedzibą w Kłajpedzie, opracowuje systemy transportu zasilane energią odnawialną na rynek międzynarodowy. Pierwsze dwa autobusy „Dancer” są innowacyjne, niezwykle szybkie w ładowaniu, zaledwie 10 minut na naładowanie akumulatora. Autobusy zostały wyprodukowane dla miasta Kłajpeda, gdzie jeżdżą od 2020 roku. 

Litwa przewiduje bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące „zielonych zamówień” dla transportu publicznego – do 2026 roku. Zakup czystych autobusów powinien stanowić 80 procent wszystkiego zakupu autobusów. W taki sposób do 2030 roku cel zostanie osiągnięty. Według rządowego programu od 2027 roku cały transport publiczny będzie musiał korzystać z odnawialnych źródeł energii. 

Obecnie na Litwie zarejestrowanych jest ponad 8 tys. mikrobusów, autobusów i trolejbusów – z czego aż 88 procent jest napędzane olejem, tylko 5 procent - prądem. Reszta dla transportu publicznego jest zasilana paliwami kombinowanymi. 

Aby do 2026 r. uzyskać jak najwięcej czystych autobusów w kraju. Planuje się przeznaczyć 69 mln euro z funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (RRF). 6 mln euro na zakup czystych autobusów i ich infrastruktury ładowania. Szacuje się, że w ten sposób litewska flota autobusowa zostałaby uzupełniona 230 nowymi autobusami elektrycznymi. Ta zachęta finansowa zostanie przyznana małym gminom, które nie mają planów zrównoważonego rozwoju.
źródło: ELTA, fot. BNS/Jurgita Andriejauskaitė
Więcej na ten temat