Koleje Litewskie otrzymały wnioski od 3 białoruskich firm o przewóz nawozów potasowych

Koleje Litewskie otrzymały wnioski od 3 białoruskich firm o przewóz nawozów potasowych, fot. BNS/Julius Kalinskas
podpis źródła zdjęcia

Lietuvos geležinkeliai (Koleje Litewskie, LTG), państwowe przedsiębiorstwo kolejowe, które 1 lutego ma rozwiązać umowę z objętym sankcjami USA białoruskim gigantem nawozów potasowych Belaruskali, poinformowało, że otrzymało wnioski od 3 białoruskich firm, które nie są objęte sankcjami, o transport tych nawozów przez Litwę.

Wszystkie 3 spółki podały różne powody swoich próśb – poinformowała spółka LTG, dodając, że w tej sprawie zwróciła się do specjalnej komisji rządowej, zajmującej się weryfikacją umów zawieranych przez strategiczne przedsiębiorstwa.  

Białoruska Kompania Potasowa (BKK), spółka zależna Belaruskali, chce podpisać umowę na transport nawozów potasowych koleją przez Litwę od 24 stycznia, powołując się na konieczność wypełnienia zobowiązań w zakresie eksportu nawozów przez port w Kłajpedzie.

Pozostałe 2 spółki to Belintertrans i Belkali-Migao. Ta pierwsza złożyła już wnioski na przewozy towarowe.

„LTG potrzebuje podstawy prawnej, aby odrzucić wnioski spółek, a tym samym wstrzymać tranzyt białoruskich nawozów potasowych przez Litwę” – poinformował państwowy operator kolejowy w komunikacie prasowym.  

„Jest to ważne w celu zarządzania ryzykiem wynikającym z różnych litewskich i międzynarodowych przepisów prawnych oraz umów wielostronnych, które mogą przekształcić się w pozwy sądowe zarówno przeciwko LTG, jak i państwu, jeśli umowy na transport nawozów zostaną odrzucone bez solidnej podstawy prawnej” – napisano. 

Na początku miesiąca LTG oficjalnie poinformowała Belaruskali o decyzji rządu o rozwiązaniu z dniem 1 lutego umowy przewoźnika kolejowego z białoruskim producentem potasu na przewóz przez Litwę 11 mln ton nawozów rocznie. 

Umowa została podpisana przez LTG i Belaruskali w 2018 r. i miała obowiązywać do końca 2023 r.  

Wysyłki produktów Belaruskali przez Litwę nie zostały wstrzymane po wejściu w życie amerykańskich sankcji 8 grudnia, ponieważ białoruska spółka wpłaciła na rzecz LTG zaliczkę, wystarczającą na pokrycie kosztów usług kolejowych przez kilka miesięcy.

Na początku grudnia USA nałożyły również sankcje na BKK, eksportera białoruskich produktów. Sankcje te wejdą w życie 1 kwietnia.
źródło: BNS, fot. BNS/Julius Kalinskas
Więcej na ten temat