Minister transportu i komunikacji Marius Skuodis wraz z ministrami Polski, Łotwy i Estonii zwrócił się do komisarz ds. transportu Komisji Europejskiej (KE) Adiny Vălean oraz ministrów transportu państw UE ze wspólnym listem, w którym wezwali do wprowadzenia zakazu drogowego przewozu towarów do/z Rosji i Białorusi oraz ograniczenia wstępu statków tych państw do portów UE.
Ministrowie podjęli ten krok w odpowiedzi na trwającą wojnę rosyjskiego reżimu na Ukrainie, która nadal jest zasilana towarami podwójnego zastosowania przewożonymi każdego dnia przez tysiące rosyjskich i białoruskich ciężarówek i statków.
„W sytuacji, gdy Rosja kontynuuje brutalną wojnę przeciwko Ukrainie, a Rada Europejska zwołuje posiedzenie w celu rozważenia dalszej reakcji Europy wobec Rosji i Białorusi, wzywamy do podjęcia dodatkowych środków w dziedzinie transportu drogowego i morskiego. Zakaz przewozu towarów przez rosyjskie i białoruskie ciężarówki oraz wstępu statków tych dwóch krajów do portów przyniesie największe efekty, jeśli zostanie przyjęty na szczeblu UE. Działania agresora Putina muszą spotkać się z silną, zjednoczoną i zdecydowaną odpowiedzią UE tu i teraz” – twierdzi minister transportu i komunikacji Marius Skuodis.
List ministrów transportu Litwy, Polski, Łotwy i Estonii zawiera również propozycję cofnięcia zezwoleń przyznanych Rosji i Białorusi przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu (ECMT) na międzynarodowy przewóz towarów oraz wypowiedzenia Konwencji o międzynarodowym przewozie towarów z zastosowaniem karnetów TIR w odniesieniu do operacji z udziałem Rosji i Białorusi.
Ministrowie wezwali UE do podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu wprowadzenia zakazu wpływania do portów UE statków pływających pod rosyjską i białoruską banderą. Celem jest stworzenie warunków, które uniemożliwią łatwe obchodzenie istniejących zakazów, dlatego proponuje się połączenie środków dotyczących transportu drogowego i morskiego.
W liście ministrów zaznaczono, że tylko wspólne działania mogą przynieść wymierne rezultaty, gdy działania Rosji spotkają się z silną, zjednoczoną i zdecydowaną reakcją UE w postaci przyjęcia dalszych ukierunkowanych sankcji.
Niedawno ministrowie transportu z 9 krajów UE zwrócili się do A. Vălean ze wspólnym listem, w którym zaproponowali czasowe zwolnienie z przepisów Pakietu Mobilności, który zobowiązuje pojazd do powrotu co 8 tygodni do kraju, w którym ma siedzibę, oraz ogranicza kabotaż, czyli transport krajowy na terenie UE.
źródło: BNS, fot. BNS/Žygimantas Gedvila
Więcej na ten temat