Litwa otrzyma ponad 73 mln EUR na finansowanie projektów związanych z mobilnością wojskową. Inwestycje te zostaną zrealizowane z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na budowę jednego z etapów odcinka autostrady Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską oraz na kolejowy plac załadunkowy w Palemonas.
Litwa otrzyma 73 mln EUR od UE na poprawę połączeń mobilności wojskowej

podpis źródła zdjęcia
Na posiedzeniu Komitetu Koordynacyjnego CEF ds. Transportu w dniu 7 kwietnia br. zatwierdzono dwa wnioski złożone przez Litwę w celu sfinansowania ważnych projektów w zakresie transportu drogowego i kolejowego poprawiających dwufunkcyjne połączenia komunikacyjne, wojskowe i cywilne z Europą.
Na projekt Via Baltica przeznaczono 60 mln EUR, a na plac przeładunkowy w Palemonas – 13,3 mln EUR ze środków CEF.
„W obecnej sytuacji zwracamy szczególną uwagę na realizację dwufunkcyjnych projektów w zakresie infrastruktury transportowej. Jest to ważne nie tylko dla rozwoju litewskiego biznesu i wygody mieszkańców, ale także dla bezpieczeństwa narodowego kraju, mobilności wojska i sojuszników NATO w regionie” – zaznaczył minister transportu i łączności Marius Skuodis.
Via Baltica ma strategiczne znaczenie dla transportu litewskiego i międzynarodowego – jest jednym z najintensywniej wykorzystywanych odcinków tranzytowych w kraju. Po przebudowie droga ta będzie musiała spełniać międzynarodowe standardy w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury i organizacji ruchu.
W pierwszym z 4 etapów przebudowy drogi A5 Kowno-Mariampol-Suwałki planowane jest poszerzenie istniejącej drogi do 4 pasów ruchu oraz budowa dróg łączących w pobliżu drogi A5. Na tym odcinku o długości ok. 16 km powstaną nowe przejścia tunelowe, bezpieczniejsze skrzyżowania o różnych poziomach, mosty przez rzekę Szeszupa, ronda oraz parkingi dla transportu ciężkiego. Przewiduje się również wprowadzenie środków ochrony środowiska oraz budowę bariery redukującej hałas.
Cały ten odcinek drogi od Mariampola do granicy z Polską, o łącznej długości nieco ponad 40 km, zostanie przebudowany zgodnie z wymogami dla autostrad. Ograniczenie prędkości wyniesie 130 km/h. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2024 r.
W ramach projektu budowy placu przeładunkowego w Palemonas powstanie dwufunkcyjny plac przeładunkowy pojazdów ciężkich dla 300 pojazdów wojskowych i cywilnych oraz zostaną wybudowane 3 dodatkowe tory kolejowe – umożliwi to jednoczesny przyjazd 3 pociągów przewożących sprzęt wojskowy.
Infrastruktura w Palemonas zostanie przystosowana zarówno do obsługi pociągów wojskowych, jak i towarowych. Ponadto zostaną zbudowane dwufunkcyjne rampy przeładunkowe, ściany redukujące hałas oraz przebudowany 1,5-kilometrowy odcinek ulicy Palemonas. Zakończenie projektu planowane jest na 2027 r.
Kowieński terminal intermodalny (KIT) w Palemonas jest ważną częścią projektu Rail Baltica dla całej Europy i od 2021 r. jest podłączony do europejskiej sieci kolejowej.
W dniu 4 kwietnia otwarto nową regularną międzynarodową trasę transportową z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do Duisburga (Niemcy). Umożliwi ona przewóz do 36 jednostek naczep i kontenerów z towarami intermodalnymi podczas jednego przejazdu. Prowadzone są również dalsze badania nad sposobami zwiększenia przepływu towarów z krajów Europy Zachodniej i Środkowej.
źródło: BNS, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
Więcej na ten temat