G. Nausėda omówił infrastrukturę transportową oraz pomoc Ukrainie w eksporcie zboża

G. Nausėda omówił infrastrukturę transportową oraz pomoc Ukrainie w eksporcie zboża, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
podpis źródła zdjęcia

W piątek prezydent Gitanas Nausėda udał się pociągiem do Palemonas, gdzie na rampie załadunkowej przy kowieńskim terminalu intermodalnym obserwował przyjazd sprzętu wojskowego rotacyjnych sił armii USA z 1. batalionu 66. Pułku Pancernego.

W Palemonas prezydent Nausėda i szef obrony Litwy generał broni Valdemaras Rupšys rozmawiali o roli infrastruktury kolejowej w zapewnieniu mobilności wojsk i gotowości do obrony, a także o infrastrukturze lotniczej, morskiej, kolejowej i drogowej niezbędnej do przybycia i rozmieszczenia sił NATO. 

Prezydent powiedział, że „kowieński terminal intermodalny oraz nowa kolej o europejskim rozstawie torów z platformą załadunkową sprzętu wojskowego są ważne dla wsparcia państw przyjmujących NATO, ponieważ pomagają w przemieszczaniu sprzętu wojskowego”. 

Prezydent podkreślił również, że „kolej musi stać się podstawą transportu międzymiastowego i dojazdowego”. Według Nausėdy „sieć kolejowa i trasy muszą zaspokajać potrzeby pasażerów, a pociągi muszą być przystosowane dla osób niepełnosprawnych”. 

Podczas podróży prezydent Nausėda, dyrektor generalny Kolei Litewskich Egidijus Lazauskas oraz minister transportu i komunikacji Marius Skuodis omówili perspektywy rozwoju kolei, realizowane projekty infrastrukturalne oraz możliwości pomocy Ukrainie w transporcie zboża i produktów spożywczych przez Litwę. 

Szef państwa podkreślił, że „porty Morza Bałtyckiego mogłyby pomóc w transporcie do 25 mln ton ukraińskiego zboża, ale aby w pełni wykorzystać dostępne możliwości infrastrukturalne, potrzebny jest efektywny korytarz transportowy przez Polskę”. 

Prezydent dodał, że „kwestia eksportu ukraińskiego zboża szczególnie uwidoczniła potrzebę posiadania w Europie Środkowo-Wschodniej kolei o identycznym rozstawie torów, ponieważ eksport ukraińskiego zboża jest utrudniony przez różne rozstawy torów na Ukrainie, w Polsce i krajach bałtyckich”. Dlatego też Nausėda stwierdził, że „projekt Rail Baltica musi zostać zrealizowany, aby pociągi szybciej docierały do Kowna, Wilna i Łotwy”. 
źródło: ELTA, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
Więcej na ten temat