Postępy Rail Baltica: Planowanie terytorialne infrastruktury węzła kolejowego Poniewież i stacji regionalnych

Postępy Rail Baltica: Planowanie terytorialne infrastruktury węzła kolejowego Poniewież i stacji regionalnych, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
podpis źródła zdjęcia

LTG Infra, spółka odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie, podpisała umowy ze zwycięzcami dwóch przetargów. Jeden z nich dotyczy planowania infrastruktury węzła kolejowego w Poniewieżu, a drugi przygotowania dokumentów niezbędnych do zaprojektowania stacji regionalnych i systemów inżynieryjnych na odcinku Rail Baltica od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej. Oba przetargi, ogłoszone w grudniu ubiegłego roku, zostały rozstrzygnięte na korzyść partnerów joint venture – firm Kelprojektas i Kelvista, poinformowało Ministerstwo Transportu i Komunikacji.

„Po zakończeniu prac nad specjalnym planem węzła kolejowego w Poniewieżu będzie wiadomo, gdzie zostanie zbudowany nowy międzynarodowy dworzec pasażerski w Poniewieżu. Tymczasem specjalny plan dla dworców regionalnych określi zapotrzebowanie na połączenia regionalne oraz ich dokładną lokalizację. Planuje się, że na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej powstanie co najmniej 5 stacji regionalnych. Połączenie głównej linii kolejowej Rail Baltica z regionami z pewnością zapewni wartość dodaną dla mniejszych miast” – oznajmił Dyrektor ds. koordynacji Rail Baltica w LTG Infra Arenijus Jackus. 

W ramach jednego przetargu zostaną zamówione usługi w zakresie planu rozwoju infrastruktury inżynieryjnej oraz oceny oddziaływania na środowisko (EIA) dla komunikacji transportowej infrastruktury kolejowej węzła kolejowego Poniewież w ramach Rail Baltica. Okres realizacji usługi wynosi 24 miesiące, a cena bez VAT wynosi 950 tys. EUR. 

Zgodnie z drugim przetargiem, usługodawca będzie miał 2 lata na przygotowanie planu rozwoju infrastruktury technicznej i systemów inżynieryjnych komunikacji transportowej stacji regionalnych na linii kolejowej Rail Baltica pomiędzy Kownem a granicą litewsko-łotewską. Wartość tego przetargu wynosi prawie 740 tys. EUR bez VAT. 

W ramach swoich zobowiązań umownych wybrany oferent będzie musiał ocenić obecną sytuację, przedstawić ogólne i szczegółowe rozwiązania, przygotować alternatywne rozwiązania dla rozwoju Rail Baltica, określić konkretne grunty zajęte na potrzeby publiczne, a także ocenić wpływ planowanej infrastruktury na środowisko. 

Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego realizowany od podstaw, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Przez Litwę, Łotwę i Estonię ma przebiegać 870 km dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej dużych prędkości, na której pociągi pojadą z prędkością 249 km/h. Szerokość nowej linii kolejowej wyniesie 1435 mm, a jej trasa obejmie Tallin – Parnawę – Rygę – Poniewież – Kowno, granicę polsko-litewską oraz połączenie Kowno – Wilno.
źródło: ELTA, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
Więcej na ten temat