Grupa robocza ds. zwiększenia konkurencyjności sektora transportu drogowego i współpracy w dziedzinie transportu drogowego, działająca przy Ministerstwie Transportu i Komunikacji, zauważa, że sektor transportu doświadcza poważnych niedoborów siły roboczej i może stanąć w obliczu poważnych wyzwań związanych z przyciągnięciem siły roboczej na Litwę bez przyspieszenia usług konsularnych i procedur wizowych dla kierowców z krajów trzecich – podało Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
„Sektor transportu drogowego przechodzi trudny okres – weszły w życie nowe akty prawne Unii Europejskiej regulujące działalność zawodowych przewoźników, a ok. 10,5 tys. ukraińskich kierowców zatrudnionych w litewskich firmach z powodu wojny w ich kraju wróciło na Ukrainę. Wydawanie wiz dla kierowców białoruskich zostało zawieszone, dlatego szczególnie ważną kwestią pozostaje możliwość pozyskania kierowców z krajów trzecich (Kazachstanu, Kirgistanu i innych krajów regionu) oraz wydawanie wiz krajowych i Schengen kierowcom z tego regionu. Potrzebne są natychmiastowe i optymalne rozwiązania, które pozwoliłyby na szybsze przyciąganie wykwalifikowanej siły roboczej na rynek litewski, co z kolei mogłoby zapewnić konkurencyjność litewskiego transportu drogowego” – powiedział Julius Skačkauskas, wiceminister transportu i komunikacji, a także przewodniczący grupy roboczej.
Na Litwie zarejestrowanych jest ok. 65 tys. licencjonowanych samochodów ciężarowych, a w sektorze zatrudnionych jest blisko 80 tys. kierowców ciężarówek. Udział eksportu drogowego transportu towarowego na jednego kierowcę rocznie wynosi ok. 53 tys. EUR, co odpowiada udziałowi jednego kierowcy ciężarówki w PKB kraju.
W związku z nałożeniem przez Unię Europejską sankcji, na Rosję i Białoruś oraz ograniczeniem wjazdu na teren Unii Europejskiej samochodów ciężarowych zarejestrowanych w tych krajach, zwiększył się wolumen przewozów dla przewoźników. Poważny niedobór kierowców powoduje znaczne straty oraz wzrost kosztów i czasu przewozu. Szacuje się, że jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, litewski sektor transportowy może w tym roku doświadczyć niedoboru od 15 do 19 tys. kierowców. W obliczu niedoboru siły roboczej flota transportu towarowego również nie będzie rozbudowywana, a planowane zakupy i inwestycje zostaną wstrzymane. Doprowadziłoby to do skurczenia się litewskiego sektora transportu drogowego i spadku PKB kraju.
Zdaniem wiceministra, z powodu braku kierowców konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu przyspieszenia obsługi konsularnej i procedur wizowych, co umożliwiłoby przyciągnięcie kierowców ciężarówek z regionu Azji Środkowej. Z inicjatywy Ministerstwa Transportu i Komunikacji pod koniec czerwca zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Departamentu Migracji.
źródło: BNS, fot. BNS/Šarūnas Mažeika
Więcej na ten temat