W pierwszej połowie tego roku Litewskie Porty Lotnicze obsłużyły ponad 2,3 mln pasażerów, 24 tys. lotów i przewiozły ok. 9,9 tys. ton ładunków. Eksperci ds. lotnictwa twierdzą, że obecne trendy można określić jako okres wzrostu, a nie ożywienia – poinformowały w komunikacie prasowym Litewskie Porty Lotnicze.
Litewskie lotniska w europejskiej czołówce pod względem wzrostu liczby pasażerów

podpis źródła zdjęcia
Według Aurimasa Stikliūnasa, tymczasowego szefa Litewskich Portów Lotniczych, sektor lotniczy stoi przed nowymi wyzwaniami po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią.
„Rok przywitaliśmy na plusie, coraz więcej krajów usuwa ograniczenia COVID-19 dla podróżnych: testy, samoizolację. Te trendy pozwoliły nam przewidzieć znaczne ożywienie w sektorze, ale nawet najlepsze oczekiwani nie zostały zrealizowane. Ten szybki wzrost stworzył również szereg wyzwań operacyjnych dla niektórych podmiotów z branży lotniczej” – powiedział Stikliūnas.
Z jego punktu widzenia panujące napięcie, umocnione przez wojnę Rosji z Ukrainą, która rozpoczęła się pod koniec lutego, nie przeszkodziło litewskim lotniskom w zajęciu wysokiego miejsca wśród europejskich portów lotniczych pod względem szybkości ożywienia.
„Należymy do liderów w Europie pod względem wydajności odzyskiwania. W czerwcu tego roku udało nam się odzyskać prawie 90% ruchu, który istniał w tym samym czasie przed pandemią. Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, to w czerwcu 2022 r. przez litewskie lotniska przeszło aż 93% ruchu pasażerskiego, jaki mieliśmy w 2019 r. Ponadto obecnie oferujemy podróżnym aż 98 kierunków” – wyjaśnił Stikliūnas.
Tymczasowy szef litewskich lotnisk powiedział, że wyniki pierwszego półrocza tego roku znacznie wyprzedziły analogiczny okres ubiegłego roku. Ruch pasażerski wzrósł prawie 5 razy, a liczba lotów 2 razy. Liczba destynacji wzrosła z 80 do 98.
W związku z silnym wzrostem popytu podróżnych, lotniska w Europie i na Litwie intensywnie przygotowują się do kolejnego roku i szybkiego wzrostu ruchu pasażerskiego i lotniczego.
„Już na początku tego lata byliśmy świadkami wyzwań operacyjnych w głównych europejskich portach lotniczych, które doprowadziły do znacznych niedogodności dla pasażerów. Chociaż sytuacja na Litwie jest stabilna, a liczba lotów odwołanych i opóźnionych o ponad 2 godziny jest podobna do tej sprzed pandemii (odpowiednio 1% i ok. 2%), to trendy pokazują, że musimy nadal aktywnie planować projekty ekspansji i zwiększać liczbę pracowników – to są obszary, nad którymi intensywnie pracujemy” – stwierdził Stikliūnas.
Wskazał również na problemy gospodarcze i energetyczne, które dotykają wszystkich sektorów transportu. Jednak zdaniem eksperta, rosnąca inflacja nie miała większego negatywnego wpływu na chęć podróżowania ludzi w pierwszej połowie roku.
Wraz z rozpoczęciem letniego sezonu lotniczego, litewskie porty lotnicze zaktualizowały swoje prognozy dotyczące ruchu pasażerskiego i lotniczego na rok 2022.
„Poprawa na początku roku pozwoliła nam prognozować, że liczba pasażerów na litewskich lotniskach powinna wynieść do 4,4 mln, a liczba lotów do 49,5 tys. Jednak, w miarę jak w miejsce ożywienia w lotnictwie pojawia się wzrost, przewidujemy, że w tym roku liczba pasażerów podróżujących przez litewskie lotniska wyniesie nawet 4,7 mln, a my obsłużymy ponad 50 tys. lotów” – powiedział Stikliūnas.
Według niego, w ciągu roku prognoza poprawiła się kilkakrotnie, co pokazuje, że strategia partnerów Lithuanian Airports i promocja pasażerów opłaciły się, zwłaszcza gdy porównamy osiągnięte wyniki z innymi lotniskami bałtyckimi.
„Będziemy nadal konsekwentnie pracować i realizować działania, aby osiągnąć nasze cele. Dostosowaliśmy naszą strategię biznesową, która skupia się na zatrzymaniu pracowników, zachęcaniu partnerów i podróżnych oraz poprawie infrastruktury. Udało nam się realizować te priorytety nawet w czasie pandemii i będziemy to robić nadal” – stwierdził Stikliūnas.
źródło: ELTA, fot. BNS/Žygimantas Gedvila
Więcej na ten temat