Litwa ma jasną wizję i ambitne plany rozwoju sektora lotniczego do 2030 r. Przewidują to litewskie Wytyczne Lotnicze 2030 zatwierdzone zarządzeniem ministra transportu i komunikacji Mariusa Skuodisa i przygotowane przez ministerstwo we współpracy ze społecznością lotniczą – odpowiedzialnymi instytucjami, stowarzyszeniami sektora lotniczego oraz innymi partnerami gospodarczymi i społecznymi – podało Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
Litewskie wytyczne dla lotnictwa określają cele znacznej poprawy łączności lotniczej

podpis źródła zdjęcia
Wytyczne lotnicze zostały zatwierdzone po konsultacjach społecznych i obradach w rządzie, Komisji Przyszłości i Komisji Ekonomicznej Sejmu.
Litewskie Wytyczne Lotnicze 2030 wyznaczają jasne priorytety i strategiczne kierunki, które w ciągu najbliższej dekady znacząco poprawią dostępność kraju dzięki bezpośrednim lotom, rozszerzeniu usług lotniczych oraz efektywnemu planowaniu prac i inwestycji. Wytyczne przewidują wdrożenie przyszłych technologii i celów zielonego transportu, a także cel zwiększenia wkładu sektora lotniczego w gospodarkę kraju i stworzenie większej liczby dobrze płatnych miejsc pracy – oświadczył minister transportu i komunikacji Skuodis.
Według ministra Wytyczne Lotnicze pozwolą na konsekwentne przyjmowanie najważniejszych decyzji w dziedzinie transportu lotniczego, łącząc wszystkie instytucje i firmy działające w tej dziedzinie i zachęcając do ich współpracy.
Wytyczne Lotnicze przewidują, że do 2030 r. celem będzie udostępnienie Litwie lotów bezpośrednich w co najmniej 150 kierunkach (w 2021 r. było ich 94). Planowane jest stworzenie i wdrożenie nowego modelu promocji transportu lotniczego, aby w sposób skoordynowany zwiększyć widoczność Litwy jako atrakcyjnego kierunku turystycznego i biznesowego. W globalnym rankingu dostępności Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA) przewiduje się awans kraju na 85. miejsce – co najmniej o 10 pozycji w porównaniu z 2019 r.
Sektor lotniczy generuje wysoką wartość dodaną, dlatego celem jest zwiększenie jego zwrotu dla państwa w ciągu najbliższej dekady, z ok. 3% do 5% PKB kraju do 2030 r. W tym celu planuje się dalszą rozbudowę infrastruktury portów lotniczych w Wilnie i Kownie, połączenie ich linią kolejową Rail Baltica, rozwój usług naprawy i konserwacji samolotów oraz zwiększenie przepływu ładunków lotniczych. Litewscy przewoźnicy otrzymają również nowe możliwości dzięki otwarciu rynku amerykańskiego w 2023 r. oraz poprawie otoczenia prawnego dla komercyjnego wykorzystania technologii bezzałogowych statków powietrznych.
Realizując cele Europejskiego Zielonego Ładu, wpływ lotnictwa na środowisko zostanie ograniczony w litewskich portach lotniczych poprzez zmniejszenie hałasu i emisji z samolotów. Przewiduje się zwiększone wykorzystanie pojazdów hybrydowych i elektrycznych na terenach lotnisk, a także dostosowanie infrastruktury do samolotów elektrycznych, napędzanych wodorem lub hybrydowych.
źródło: ELTA, fot. BNS/Lukas Balandis
Więcej na ten temat