Pierwsze zaktualizowane ogólne programy nauczania języka i literatury litewskiej i polskiej oraz przedszkolaków zostały zatwierdzone i będą wdrażane w szkołach od jesieni tego roku – poinformowała w czwartek Narodowa Agencja Edukacji.
Zgodnie z zapowiedziami minister edukacji, nauki i sportu Jurgita Šiugždinienė zatwierdziła rozporządzeniem programy wychowania przedszkolnego, języka litewskiego według poziomów biegłości językowej oraz języka i literatury polskiej ojczystej.
Rūta Krasauskienė, dyrektor Narodowej Agencji Edukacji, mówi, że te zatwierdzone programy są pierwszymi „wynikami długiej i skomplikowanej pracy nad aktualizacją programów”.
„Aby nauczyciele mogli według nich pracować już od nowego roku akademickiego, Narodowa Agencja Edukacji przygotowała rekomendacje wdrożeniowe programu, materiały metodyczne, a od wiosny organizuje szkolenia dla nauczycieli. Należy również zauważyć, że zachowaliśmy możliwość ulepszania programów, biorąc pod uwagę, jak dobrze nauczyciele będą w stanie wdrożyć zaktualizowane programy w praktyce” – zapewniła.
W ogólnym programie wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 5–6 lat wyodrębniono sześć obszarów edukacji: przyrodnicza, językowa, matematyczna, artystyczna, społeczna, zdrowotna i fizyczna. Według agencji dzieci, uwzględniając swoje indywidualne potrzeby i możliwości, będą nabywać umiejętności poprzez zabawę, obserwację, eksperymentowanie, działanie w różnych środowiskach, rozwijając szereg kompetencji: komunikacyjne, kulturowe, twórcze, poznawcze, obywatelskie, społeczne, emocjonalne oraz zdrowy styl życia, a także cyfrowy.
Zaktualizowany program polskiego języka i literatury ojczystej będzie miał na celu poznanie i pielęgnowanie języka i kultury ojczystej, a także integrację z życiem kulturalnym i społecznym Litwy, poczucie odpowiedzialności obywatelskiej – podała agencja.
Wszystkie siedem kompetencji będzie rozwijane na lekcjach języka polskiego i literatury, ale najbardziej wyróżniać się będzie integracja kompetencji komunikacyjnych i kulturowych – lekcje dostarczą wiedzy o tradycjach kulturowych narodu, kraju, Europy i świata. Ponadto uczniowie poznają podstawowe zasady komunikacji w tworzeniu i rozumieniu różnych komunikatów pisanych i innych.
Dużo uwagi zostanie zwrócone nie tylko na zrozumienie treści przedmiotu, ale także na strategie uczenia się, zwłaszcza mówienie, słuchanie i czytanie. Program również będzie miał na celu wzmocnienie oceniania kształtującego, podkreślając jakościową informację zwrotną między uczniem a nauczycielem.
Wśród pierwszych zatwierdzonych programów ogólnych jest całkowicie nowo opracowany program ogólny języka litewskiego według poziomów biegłości językowej (A1–B2). Przeznaczony jest dla dzieci, które wróciły i przyjechały z zagranicy, aby ucząc się języka litewskiego na zajęciach wyrównawczych, uczniowie nabyli wystarczające umiejętności i kompetencje w tym języku, niezbędne do nauki w litewskich szkołach.
Gdy uczniowie już posługują się językiem litewskim, uczą się z rówieśnikami na regularnych lekcjach, zgodnie z tym ogólnym programem można ich uczyć w celu uzupełnienia braków w znajomości języka litewskiego, biorąc pod uwagę już posiadane doświadczenie w posługiwaniu się językiem litewskim, osiągnięcia poszczególnych dziedzin edukacji, a także indywidualne potrzeby edukacji językowej.
Wraz z tymi programami zatwierdzono również wprowadzenie programów ogólnych oraz opisów rozwoju i kompetencji dziecka. Pozostałe programy zostaną zatwierdzone do 30 września.