Terminal LNG w Kłajpedzie ma przydzieloną długoterminową zdolność przesyłową

Terminal LNG w Kłajpedzie ma przydzieloną długoterminową zdolność przesyłową, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
podpis źródła zdjęcia

Terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Kłajpedzie ma przydzieloną długoterminową zdolność przesyłową do 2033 r. Użytkownikom terminalu LNG z Litwy, Łotwy i Polski przyznano 4 pakiety przepustowości terminalu LNG o wartości 6 TWh/rok (24 TWh) na okres 10 lat począwszy od 1 stycznia 2023 r. Po odnowieniu w tym roku mechanizmu przydziału przepustowości terminalu LNG, w ciągu 10 lat ok. 60% rocznej przepustowości terminalu LNG zostanie przydzielone użytkownikom terminalu posiadającym długoterminowe umowy, informuje KN (Klaipėdos Nafta), operator terminalu LNG.

„Długoterminowy mechanizm alokacji przepustowości terminalu LNG był rozwijany w ciągu kilku ostatnich lat, biorąc pod uwagę nowe połączenia gazowe w regionie, które w tym czasie były dopiero planowane, oraz wyższe prognozowane zapotrzebowanie na usługi terminalu LNG. Zawirowania w sektorze energetycznym w całej Europie pod wpływem wojny na Ukrainie tylko podkreśliły znaczenie długoterminowego podejścia. Wierzymy, że długoterminowe kontrakty z użytkownikami terminali przyczynią się do niezawodnych i nieprzerwanych dostaw gazu w regionie, umożliwią użytkownikom terminali łatwiejsze zarządzanie umowami na dostawy oraz nabywanie gazu ziemnego z wyprzedzeniem, zapewniając tym samym najkorzystniejszą cenę na rynku” – oświadczył Darius Šilenskis, dyrektor generalny KN, podkreślając, że terminal LNG w Kłaju (wieś w Polsce) był jak dotąd jedynym terminalem w Europie, który nie miał możliwości alokacji długoterminowych zdolności. 

Dzięki alokacji zdolności na 10 lat do przodu terminal LNG w Kłajpedzie jako główne źródło dostaw gazu na Litwę zapewnia, że rynek będzie intensywnie wykorzystywał nie tylko terminal, ale także dobrze rozwiniętą litewską infrastrukturę przesyłu gazu. W szczególności na potrzeby Litwy, jak również do przesyłu gazu do innych krajów UE oraz do magazynowania w łotewskim magazynie gazu. 

„Gazociąg GIPL, który stał się operacyjny w tym roku, otworzył drogę dla gazu ziemnego, importowanego przez terminal LNG w Kłajpedzie, na rynek europejski, gdzie zapotrzebowanie na gaz ziemny będzie nadal rosło w ciągu następnej dekady. Projekt rozbudowy połączenia międzysystemowego Łotwa-Litwa ELLI również będzie miał pozytywny wpływ na wykorzystanie terminalu, ponieważ od listopada umożliwi transport gazu ziemnego na Łotwę z przepustowością większą o 1/3. Do końca 2023 r. przepustowość na Łotwę wzrośnie ponad dwukrotnie w porównaniu z dniem dzisiejszym, co stworzy jeszcze większą elastyczność zarówno w zakresie kierowania gazu ziemnego z terminalu LNG do magazynów, jak i wykorzystania go na potrzeby krajów sąsiadujących z UE” – oznajmił Nemunas Biknius, prezes zarządu Amber Grid, operatora litewskiego systemu przesyłowego gazu ziemnego. 

Pozostała zdolność terminalu LNG zostanie przydzielona w ramach obecnie trwającej rocznej procedury alokacji zdolności, w ramach której oczekuje się, że na rok 2023 zostanie przydzielone do 9 TWh zdolności regazyfikacyjnej terminalu LNG. Oczekuje się, że w ramach rocznej alokacji przepustowości priorytetowo traktowany będzie wyznaczony dostawca oraz zaspokojenie zapotrzebowania użytkowników terminalu LNG na gaz ziemny w bieżącym roku. Przydział zdolności dla ładunków spotowych będzie uwzględniał potrzebę importu gazu ziemnego w celu zapewnienia izolowanej pracy systemu elektroenergetycznego w razie potrzeby, a w przypadku braku takiej potrzeby – zaspokojenia zapotrzebowania na gaz ziemny w poszczególnych przypadkach. 

Od 1 maja 2022 r. każdy użytkownik terminalu LNG, tj. spółki importujące gaz ziemny za pośrednictwem tej infrastruktury, płacą tę samą stałą cenę za usługi terminalu LNG. Tymczasem dodatek bezpieczeństwa płacony przez odbiorców gazu ziemnego na Litwie nie obejmuje obecnie kosztów utrzymania terminalu LNG. Długoterminowy mechanizm alokacji zdolności przesyłowych powinien pomóc w zapewnieniu takiego sposobu ustalania cen w przyszłości. 

Zdolność terminalu LNG jest alokowana zgodnie z regulaminem użytkowania terminalu LNG zatwierdzonym przez NERC (National Energy Regulatory Council) oraz innymi właściwymi przepisami. 

Procedura przydziału rocznej przepustowości terminalu LNG rozpoczęła się 21 września. 
źródło: ELTA, fot. BNS/Erikas Ovčarenko
Więcej na ten temat