Narodowy Urząd Kontroli: W kluczowych sprawozdaniach finansowych Litwy nadal występują istotne niedociągnięcia

Narodowy Urząd Kontroli: W kluczowych sprawozdaniach finansowych Litwy nadal występują istotne niedociągnięcia, fot. BNS/Lukas Balandis
podpis źródła zdjęcia

Krajowy Urząd Kontroli przedstawił sejmowi swoje opinie na temat zbioru krajowych sprawozdań finansowych za 2021 r. oraz zbiorów sprawozdań finansowych i sprawozdań z wykonania budżetu państwa i pięciu funduszy zasobowych – obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego, państwowego ubezpieczenia społecznego, gwarancji, długoterminowych świadczeń pracowniczych i funduszy rezerwowych (stabilizacyjnych) – podał Krajowy Urząd Kontroli w oświadczeniu.

„Krajowa Izba Kontroli wydaje te opinie corocznie, wypełniając swój konstytucyjny obowiązek, a ich celem jest ocena, czy dane zawarte w sprawozdaniach dają prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej państwa i jego wyników. Doceniając wysiłki zmierzające do poprawy sprawozdawczości, należy stwierdzić, że zbiory sprawozdań finansowych państwa nadal są oceniane jako niewiarygodne ze względu na istotne i wszechobecne nieprawidłowości. Doprowadziło to do wydania przez biegłego rewidenta negatywnych opinii o zbiorach 2021 krajowych i państwowych sprawozdań finansowych” – oznajmił Mindaugas Macijauskas, Audytor Generalny. 


Istotne braki zidentyfikowano również w zbiorach sprawozdań finansowych czterech funduszy zabezpieczenia społecznego (obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego, państwowego ubezpieczenia społecznego, długoterminowych świadczeń pracowniczych oraz funduszy gwarancyjnych), w związku z czym wydano o nich opinie biegłego rewidenta z zastrzeżeniami. O Funduszu Rezerwowym (Stabilizacyjnym) wydano opinię biegłego rewidenta bez zastrzeżeń, co oznacza, że zbiór ten jest rzetelny we wszystkich istotnych aspektach. 


Jakość jednego z najważniejszych źródeł danych o państwie – sprawozdań finansowych – uległaby poprawie, gdyby realizacja zaleceń Krajowej Izby Kontroli uprościła i ujednoliciła procesy księgowe w instytucjach państwowych, systemy kontroli wewnętrznej funkcjonowałyby skutecznie, a pomoc metodyczna byłaby udzielana w sposób systematyczny i terminowy. 


Scentralizowana rachunkowość mogłaby też w większym stopniu przyczynić się do poprawy jakości danych w sprawozdaniach finansowych. Wyniki kontroli „Centralizacja funkcji zarządzania rachunkowością i administracji personalnej” przeprowadzonej przez Krajową Izbę Kontroli wykazały, że centralizacja byłaby bardziej skuteczna, gdyby ustalono kryteria centralizacji instytucji, rozwinięto brakujące i ulepszono istniejące systemy informacyjne oraz zwrócono większą uwagę na przyciągnięcie zasobów ludzkich i zapewnienie niezbędnych kompetencji zawodowych. 

źródło: ELTA, fot. BNS/Lukas Balandis
Więcej na ten temat