Chiny opracowały system umożliwiający szybkie przecinanie kabli podmorskich

Chiny opracowały system umożliwiający szybkie przecinanie kabli podmorskich, fot.
Chiny opracowały system umożliwiający szybkie przecinanie kabli podmorskich, fot. Adam Warżawa/PAP
podpis źródła zdjęcia

Chińscy inżynierowie opracowali urządzenia umożliwiające szybkie i tanie przecinanie kabli podmorskich – informuje amerykański „Newsweek”, powołując się na chińskie zgłoszenia patentowe z 2009 i 2020 roku. W ostatnim czasie Pekin był podejrzewany o sabotaż podmorskiej infrastruktury w rejonie Tajwanu oraz Bałtyku. Podobne zarzuty kierowano również pod adresem Rosji.

Kable zostały uszkodzone na Morzu Bałtyckim, u wybrzeży Norwegii i wokół Tajwanu. Zidentyfikowano chińskie lub rosyjskie statki przepływające w tych miejscach przed uszkodzeniem, co czyni je głównymi podejrzanymi i rodzi pytania, czy był to sabotaż. Chiny przyznały, że doszło do co najmniej jednego takiego incydentu, ale był on nieumyślny.


W czasie, gdy podejrzenia padają na Pekin, dziennikarze amerykańskiego „Newsweeka” dotarli do dokumentacji patentowej urządzeń do przecinania podmorskich kabli. Jak czytamy, chodzi o „podwodne urządzenie tnące w kształcie kotwicy” opracowane w 2020 roku przez zespół inżynierów z uniwersytetu Lishui w prowincji Zhejiang na wschodnim wybrzeżu Chin. Jak zastrzegli rozmówcy „Newsweeka”, sam fakt istnienia takich patentów, nie oznacza to, że opracowany sprzęt został wykorzystany we wspomnianych incydentach. 


Podwodna przecinarka kabli z 2020 roku była rozwinięciem wcześniejszego projektu inżynierów morskich z Państwowej Administracji Oceanicznej Chin na Morzu Południowochińskim.


Nowy sprzęt miał pozwolić na szybkie i tanie prowadzenie takich operacji, ponieważ – według chińskich naukowców – obecne metody są zbyt kosztowne. Urządzenie było wyposażone w mechanizm wykrywania miedzi, która znajduje się w kablach. Obecność jej śladów na opracowanej kotwicy miała świadczyć o skutecznym przecięciu przewodu. 


He Honghui, Liu Yuqiang, Sheng Yanfeng i Wang Rongcan napisali w swoim wniosku patentowym, że tego typu urządzenie jest potrzebne do niszczenia nielegalnych kabli u wybrzeży Chin.


Chiński rząd jak dotąd przyznał, że doszło do uszkodzenia kabli na Bałtyku w 2023 roku przez zarejestrowany w Hongkongu kontenerowiec Newnew Polar Bear. Pekin wytłumaczył, że zostało to spowodowane przez kotwicę, ale określił incydent jako wypadek. 

źródło: polskieradio24.pl, fot. Adam Warżawa/PAP
Więcej na ten temat