W ramach inicjatywy Samorządu Rejonu Wileńskiego uczniowie klas 10 i 11 mają niepowtarzalną okazję, by poznać tajniki socjologii oraz rozwijać umiejętności kreatywnego myślenia i pracy zespołowej. Program, realizowany podczas spotkań na żywo oraz w formie konsultacji online, umożliwia młodzieży tworzenie ankiet badających warunki społeczne oraz poszukiwanie realnych sposobów ich poprawy. Uczestnicy zdobywają w ten sposób praktyczne umiejętności, które pozwalają im lepiej zrozumieć współczesne problemy społeczne.
Z początkiem marca do redakcji TVP Wilno dołączyli korespondenci lokalni, którzy będą opisywali dla Państwa najciekawsze wydarzenia z całej Litwy. Jednocześnie wystartowała infolinia „Twój głos w TVP Wilno”, dzięki której będą mogli nam Państwo zgłaszać tematy ze swojej okolicy, które powinniśmy nagłośnić.
Autorem tekstu jest Dawid Jurewicz, korespondent TVP Wilno z Czarnego Boru.
Akademia – most między szkołą a uczelnią
Od 1 marca w Narodowym Centrum Fizyki i Technologii wystartowała druga edycja projektu Akademia uczniom rejonu wileńskiego, realizowany we współpracy Uniwersytetu Wileńskiego i Samorządu Rejonu Wileńskiego. W projekcie uczestniczy 49 gimnazjalistów z 7 szkół rejonu wileńskiego, zaś 4 z nich to polskie placówki oświatowe: Gimnazjum im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Czarnym Borze, Gimnazjum im. Stanisława Moniuszki w Kowalczukach, Gimnazjum w Mickunach oraz Gimnazjum w Zujunach.
Uczniowie mają okazję odwiedzić różne wydziały – od Filozofii, przez Wydziały Matematyki i Informatyki, Centrum Nauk o Życiu, aż po Wydział Ekonomii i Administracji Biznesowej, Szkołę Biznesu czy Wydział Komunikacji. Dzięki projektowi młodzież może zapoznać się z bogactwem kierunków studiów oraz specyfiką życia akademickiego.
Wicemer Rejonu Wileńskiego, Edita Tamošiūnaitė podczas inauguracji projektu powiedziała, że to perspektywiczna inicjatywa, która nie tylko pogłębi wiedzę uczniów, ale także rozwinie ich nowe kompetencje, niezbędne w dalszym rozwoju osobistym i zawodowym. Natomiast rektor Uniwersytetu Wileńskiego, prof. Rimvydas Petrauskas, zwrócił uwagę, iż przyciągnięcie najbardziej utalentowanej młodzieży i zaznajomienie ich z funkcjonowaniem uczelni to inwestycja w przyszłych liderów kraju.
„Program bardzo nam się podoba, ponieważ daje możliwość rozwijania kreatywnego myślenia, pracy zespołowej i rozwiązywania realnych problemów w ciekawy i angażujący sposób. Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w projekcie, którego celem jest poprawa jakości życia w Rejonie Wileńskim. Nasza drużyna skupia się na temacie Możliwości uprawiania sportu i aktywnego wypoczynku w okolicach Czarnego Boru: jak możemy je ulepszyć?. Jesteśmy pełni entuzjazmu, bo kochamy sport i zależy nam na tym, by mieszkańcy okolic Czarnego Boru mieli jeszcze lepsze warunki do aktywnego spędzania czasu. Razem z drużyną analizujemy obecne możliwości, zbieramy pomysły i szukamy rozwiązań, które pomogą jeszcze bardziej rozwinąć lokalną infrastrukturę sportową. To szansa, by połączyć pasję z działaniem na rzecz innych. Cieszymy się, że możemy być częścią tej inicjatywy. Mamy nadzieję, że nasz projekt przyciągnie uwagę” - mówią uczniowie gimnajzum im. św. Urszuli Ledóchowskiej z Czarnego Boru.
Nowoczesne metody i interdyscyplinarność
Podstawą programu jest interdyscyplinarny charakter zajęć, oparty na metodologii Design Thinking. Uczniowie analizują realne problemy społeczne, pracują w zespołach tworząc ankiety oraz podejmując próby wypracowania konkretnych rozwiązań. Program przewiduje także elementy dodatkowej aktywności – 30 proc. zajęć poświęcone jest praktycznym warsztatom. Uczniowie realizują też cotygodniowe zadania domowe, biorą udział w dyskusjach i spotkaniach integracyjnych.
Dzięki projektowi, młodzież nie tylko zyskuje wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności niezbędne w codziennym życiu oraz w przyszłej karierze zawodowej.