Od połowy kwietnia placówki medyczne będą musiały publikować co najmniej czteromiesięczne harmonogramy konsultacji lekarskich w systemie e-zdrowie, zgodnie z Ministerstwem Ochrony Zdrowia (SAM).
Począwszy od 15 kwietnia, placówki medyczne będą musiały publikować harmonogramy pracy lekarzy do 25 dnia bieżącego miesiąca, przy czym co najmniej 80% godzin wizyt będzie dostępnych dla pacjentów. Pozostałe terminy będą zarezerwowane dla wizyt pilnych i kontrolnych.
Tak jak dotychczas, w przypadku braku wolnych terminów w systemie rejestracji e-zdrowia, pacjent zostanie umieszczony na liście oczekujących i otrzyma usługę, gdy pojawią się kolejne wolne terminy lub gdy pacjent, który już się zarejestrował, odmówi konsultacji.
Według SAM, zmiany te zapewnią wygodniejszy sposób umawiania się na wizytę lekarską.
„Przede wszystkim otworzy to więcej dostępnych terminów wizyt dla pacjentów, dając im większy wybór i więcej możliwości szybszego dotarcia do lekarza. Jest to ważne dla przejrzystości kolejek, ponieważ wszyscy będziemy mogli zobaczyć bardziej obiektywne dane na temat tego, jak naprawdę wyglądaja sytuacja z kolejkami” – cytuje Jelena Čelutkienė, wiceminister ochrony zdrowia.
Placówki świadczące usługi refundowane przez Fundusz Obowiązkowego Ubezpieczenia Zdrowotnego są zobowiązane do korzystania z systemu rejestracji e-zdrowie i przestrzegania zasad rejestracji określonych w przepisach prawa. Jak przewidziano w nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować zawieszeniem licencji od 1 stycznia 2026 roku.
Ministerstwo przypomina, że ubiegając się o opiekę planową i posiadając skierowanie, pacjenci mogą wybrać placówkę, która ma umowę z terytorialną kasą chorych (TLK), zarówno publiczną, jak i prywatną, w której mogą otrzymać potrzebne im usługi bez dodatkowych opłat. Informacje o tym, gdzie dostępne są potrzebne usługi, można znaleźć w sekcji „Placówki opieki zdrowotnej i usługi na Litwie” na stronie internetowej Państwowego Funduszu Pacjentów.
Pacjenci mogą rejestrować się na usługi za pośrednictwem systemu rejestracji e-zdrowie, telefonicznie lub odwiedzając placówkę.
Zgodnie z obowiązującą procedurą system publikuje harmonogram usług na co najmniej trzy miesiące, jeśli harmonogram pracy lekarza jest ustalony.