Parlament Europejski zaostrza przepisy przewoźników

Fot. BNS
podpis źródła zdjęcia

Parlament Europejski zatwierdził pakiet mobilności zmieniający przepisy kierowców ciężarówek w przewozach międzynarodowych. Zaostrzeniom przepisów przewoźników sprzeciwiała się Litwa i jeszcze osiem krajów Unii Europejskiej.

Europosłowie przyjęli kompromis osiągnięty w grudniu w sprawie pakietu mobilności. Zgodnie ze sprawozdaniem Parlamentu Europejskiego zaktualizowane przepisy dotyczące delegacji pracowników, czasu odpoczynku i dostępu do rynku mają na celu poprawę warunków pracy kierowców i zapobieganie nieuczciwej konkurencji w drogowym transporcie towarów w UE.

Najbardziej kontrowersyjną kwestią jest obowiązek, aby ciężarówki raz na osiem tygodni wracały do kraju rejestracji firmy przewozowej.

Państwa Europy Zachodniej twierdzą, że obowiązkowy powrót ciężarówek pomoże w walce z rejestracją fałszywych firm transportowych, które w celu ograniczenia kosztów są zakładane w innym miejscu, a działają gdzie indziej.

Zdaniem rządu litewskiego i przewoźników, mieszkańcy Europy Zachodniej próbują wyprzeć konkurentów z rynku, a obowiązkowy powrót ciężarówek zwiększy zanieczyszczenie powietrza, a tym samym utrudni walkę ze zmianami klimatu.

Premier Saulius Skvernelis powiedział, że rząd litewski zamierza w sprawie nowych przepisów odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Oprócz Litwy jeszcze osiem krajów - Łotwa, Estonia, Polska, Rumunia, Bułgaria, Węgry, Cypr i Malta – sprzeciwiały się nowym przepisom, jednak nie było to wystarczające, aby zablokować decyzję.

Według Parlamentu Europejskiego przepisy dotyczące delegowania kierowców i dostępu do rynku będą obowiązywać półtora roku po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, a przepisy dotyczące czasu pracy kierowców i okresów odpoczynku będą obowiązywać 20 dni po ich opublikowaniu.
źródło: EA/BNS, fot. Getty Images
Więcej na ten temat