Litwa widzi duży potencjał w Korytarzu Morze Północne-Bałtyk dla współpracy z Polską i transportu towarowego do krajów Europy Zachodniej. Wiceminister transportu i komunikacji Julius Skačkauskas wyraził to stanowisko Litwy na dorocznej konferencji krajów karpackich „Europa Karpat”, która odbyła się w Polsce w dniach 5–6 lutego.
„Rewizja i odnowa Transeuropejskiej Sieci Transportowej stwarza możliwość rozwoju dodatkowych połączeń multimodalnych wzdłuż wschodnich granic Unii Europejskiej w kierunku północ-południe. Jednym ze strategicznych celów Litwy jest stworzenie we współpracy z sąsiednimi krajami optymalnych warunków do przewozu towarów poprzez łączenie różnych rodzajów transportu oraz zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego, zwłaszcza w obecnym kontekście geopolitycznym” – oświadczył na konferencji wiceminister Julius Skačkauskas.
Przez terytorium Litwy przebiega Transeuropejski Korytarz Transportowy Morze Północne-Bałtyk. Najważniejsze połączenia w ramach tego korytarza transportowego to Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia, łączące region bałtycki z krajami Europy Zachodniej i Południowej przez Polskę.
Zdaniem wiceministra, Rail Baltica to najważniejszy projekt kolejowy w tym korytarzu transportowym. Oferuje on regionowi bałtyckiemu wyraźne możliwości poprawy łączności międzynarodowej i konkurencyjności gospodarczej, zwiększenia atrakcyjności dla inwestycji zagranicznych oraz wzmocnienia działalności transportowej i logistycznej. W tym roku Litwa rozpocznie zakrojoną na szeroką skalę budowę linii kolejowej o europejskim rozstawie torów z Kowna w kierunku Łotwy.
Litwa jest w bliskim kontakcie z Polską, przez którą Rail Baltica łączy się z innymi połączeniami zachodnioeuropejskimi, w celu rozwoju korytarza Morze Północne-Bałtyk. W zeszłym roku, po tym jak europejska kolej szerokotorowa dotarła do terminalu intermodalnego w Kownie, litewscy i polscy przewoźnicy kolejowi zaczęli regularnie przewozić towary do krajów Beneluksu i Niemiec. W dalszym ciągu poszukiwane są nowe rynki europejskie. Jednym z nich jest nowy kierunek do północnych Włoch, którego uruchomienie planowane jest w najbliższych latach.
„Musimy aktywnie pracować nad dywersyfikacją transportu towarowego. Szczególnie ważne dla Litwy jest rozwijanie korytarzy transportowych przez Karpaty w kierunku Morza Czarnego i Egejskiego, a także współpraca z Polską, Ukrainą i innymi krajami regionu w celu promowania transportu naczep koleją” – powiedział wiceminister transportu i komunikacji Julius Skačkauskas.
W dorocznej konferencji „Europa Karpat”, która odbyła się w Krasiczynie (Polska) w dniach 5–6 lutego, wraz z krajami karpackimi – Polską, Słowacją, Węgrami, Rumunią, Czechami i Ukrainą – wzięła udział także Litwa i inne kraje. Uczestnicy wymienili się doświadczeniami i pomysłami na współpracę między krajami w celu wzmocnienia komunikacji nie tylko w regionie karpackim, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej.
źródło: BNS, fot. BNS/Teodoras Biliūnas
Więcej na ten temat