Litwa stoi w obliczu wyzwań w zakresie praw dzieci

Fot. Getty Images
podpis źródła zdjęcia

Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka organizacje pozarządowe zwracają uwagę, że kraj stoi przed wyzwaniami w zakresie praw dziecka. Niektóre dzieci spędzały okres kwarantanny bez możliwości spożycia ciepłego posiłku, w napięciu emocjonalnym, nie wszystkie miały możliwość kontynuowania nauki.

„Nagły początek kwarantanny oraz zamknięcie szkół i przedszkoli oznaczało dla niektórych dzieci nie tylko przerwanie normalnego życia, ale także brak tak podstawowej potrzeby jak ciepły posiłek. Wszyscy rozumiemy, że sytuacja w walce była wyjątkowa. Dziś wiemy, że kwarantanna może się powtórzyć. Czy wiemy jednak, jak w przyszłości zapewnić dzieciom żyjącym w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji lub w biedzie pełne wyżywienie?”- pyta Aistė Adomavičienė, szefowa krajowej sieci organizacji ograniczających ubóstwo.

Według ostatnich badań opinii publicznej, co dziesiąty Litwin nie ma pieniędzy na wyżywienie, a co piąty na opłacenie czynszu i rachunków za media.

Podmioty pozarządowe zwracają również uwagę na potrzebę zapewnienia wysokiej jakości edukacji. W przeglądzie Agencji Praw Podstawowych UE, opublikowanym w ubiegłym tygodniu, zauważono, że Litwa dostarczyła uczniom 35 tys. urządzeń niezbędnych do nauki zdalnej. Zdaniem ekspertów ds. edukacji takie środki znacznie zwiększyły dostęp do edukacji, jednak to nie wystarczy.

Judita Akromienė, szefowa pozarządowych sieci organizacji ds. edukacji podkreśla, że państwo natychmiast zareagowało na sytuację i w ciągu kilku tygodni wprowadziło system nauczania zdalnego. Jednak w przypadku niektórych dzieci system ten jest niedostępny: rodzice lub opiekunowie nie są w stanie pomóc dzieciom, ze względu na zobowiązania w pracy lub brak odpowiednich umiejętności. Jakość edukacji spada, nie wszystkie dzieci uczestniczą na lekcjach lub zajęciach pozalekcyjnych. W przypadku dzieci niepełnosprawnych nauczanie zdalne może być w ogóle niemożliwe lub wymagać specjalistycznej pomocy. „Musimy zastanowić się, w jaki sposób, w przypadku kolejnej fali pandemii, zapewnimy wysokiej jakości edukację oraz niezbędne wsparcie dla wszystkich, a tym samym usuniemy ogromne obciążenia, które spadły na rodziców i opiekunów” – dodaje J. Akromienė.

Według ekspertów ds. zdrowia emocjonalnego dzieci, pandemia COVID-19 i życie w warunkach kwarantanny spowodowały również wiele napięć w rodzinach. Wielu rodzicom brakuje umiejętności właściwego wyrażania swoich uczuć, radzenia sobie z silnymi emocjami i mówienia o tym, jak się czują. Bardzo często gniew osób dorosłych z powodu ograniczeń kwarantanny, obawy o zdrowie lub przyszłość oraz lęk przed niepewną sytuacją finansową wylewa się na osoby najbardziej wrażliwe - dzieci.

„Podniesiony głos, ciągłe zarzuty, poniżająca krytyka są oznakami możliwej przemocy psychicznej, która obecnie bardzo często staje się wyrazem braku umiejętności kontrolowania własnych emocji. Aby zapewnić dzieciom prawo do poczucia bezpieczeństwa, rodzice potrzebują wsparcia emocjonalnego i profesjonalnej pomocy. Indywidualne konsultacje, szkolenia, wykłady i zajęcia grupowe powinny być dostępne na terenie całej Litwy, a usługi powinny być świadczone kilkukrotnie częściej niż obecnie”- mówi Aušra Kurienė, psycholog-psychoterapeuta, dyrektor Ośrodka Wsparcia Dziecka.

Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1950 roku. W tym dniu organizowane są imprezy dla dzieci w krajach, zwraca się uwagę na wdrażanie praw dzieci.
źródło: ELTA
Więcej na ten temat