W czwartek rozpocznie się budowa mostu kolejowego nad Wilią w dzielnicy Janów (Jonava). Najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich jest częścią europejskiego projektu Rail Baltica.
Ingrida Šimonytė mówi, że most, podobnie jak cały europejski tor, sprawi, że będziemy „lepiej połączeni” z innymi krajami Unii Europejskiej.
„Każdy nowy most, który się pojawia, jest nową nadzieją i nową szansą. To nowe otwarcie. To przypomnienie, że nawet gdy na świecie toczą się wojny, trzeba szukać kreatywności, twórczych rozwiązań” – mówiła premier podczas uroczystego otwarcia prac budowlanych.
„Możemy również nazwać ten most symbolicznym pomostem ku przyszłym możliwościom gospodarczym” – powiedziała.
Minister transportu Marius Skuodis powiedział, że poczynając od rosyjskiej wojny na Ukrainie, projekt Rail Baltica stał się nie tylko ekonomiczny, ale także geopolityczny, umożliwiając „pełną integrację naszej sieci kolejowej z Europą”.
Według prezesa LTG Infra Karolisa Sankovskisa nowy most jest bardzo ważny dla bezpieczeństwa militarnego regionu.
„Rail Baltica daje nowe możliwości mobilności wojskowej, nowe dodatkowe połączenia z istniejącym szerokim torem kolejowym, co oznacza szybszą mobilność wojskową dla kontyngentu szybkiego reagowania NATO – większe bezpieczeństwo narodowe i regionalne” – powiedział podczas wydarzenia K. Sankovskis.
Franco Alzetta, prezes włoskiej firmy Rizzani de Eccher, powiedział, że wyzwań w realizacji tego ambitnego projektu nie zabraknie, ale można je przezwyciężyć.
„Jest to obecnie jeden z największych tego typu projektów o największej wartości w Europie, więc na pewno nie będzie to łatwy projekt bez problemów, ale zdecydowanie powinniśmy je przezwyciężyć we współpracy” – powiedział szef Rizzani de Eccher na ceremonii otwarcia budowy.
W wydarzeniu biorą również udział szef przedstawicielstwa Komisji Europejskiej na Litwie Marius Vaščega, dyrektor wykonawczy bałtyckiego RB Rail Agnis Driksna oraz inni zaproszeni goście.
Most wybuduje włoska firma Rizzani de Eccher, z którą LTG Infra, firma odpowiedzialna za realizację Rail Baltica na Litwie, podpisała w kwietniu umowę o wartości 64 mln EUR (bez VAT).
Pale i nakładki na mosty zostaną zainstalowane przez łotewskie przedsiębiorstwo budowy dróg i mostów Tilts of Latvia oraz włoską firmę budowlaną dróg, mostów i wiaduktów kolejowych Spic.
„Pierwszymi podwykonawcami, którzy będą odpowiedzialni za montaż pali i nakładek, są Tilts z Łotwy i Spic z Włoch” – poinformowała Gintarė Žalytė-Štarienė.
Nowy most kolejowy w pobliżu Janowa ma powstać za 2,5 roku, jego długość wyniesie 1510 m, najdłuższa odległość między podporami, gdzie będzie przecinać rzekę, wyniesie 150 m.
Most jest częścią 169-kilometrowego odcinka Rail Baltica od Kowna do granicy z Łotwą, budowa tego odcinka rozpoczęła się w kwietniu. Na odcinek przeznaczono już 257 mln EUR wsparcia UE, w lipcu Komisja Europejska przeznaczyła kolejne 360 mln EUR na budowę kolei w krajach bałtyckich.
Rail Baltica ma łączyć Tallin, Pernu, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę od 2026 r., odcinek ten będzie się rozciągał na Litwie na 392 km. Pozwoli on na kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h, a pociągów towarowych z prędkością do 120 km/h.
źródło: BNS, fot. BNS/ Erikas Ovčarenko
Więcej na ten temat