Średni wynik pierwszej części egzaminu z języka litewskiego jest nieco niższy niż w roku ubiegłym, ale większy odsetek jedenastoklasistów uzyskał połowę lub więcej punktów.
– Uczniowie, którzy bardziej się starali, mają lepsze wyniki, a ci, którzy mniej – gorsze. Rozpiętość punktów jest dość wysoka. Najwięcej 29 z 30, a najmniej 9 punktów. Ale tych, którzy otrzymali 9-11 punktów jest niewielu – mówi Adam Błaszkiewicz, dyrektor Gimnazjum im. św. Jana Pawła II w Wilnie.
– Wyniki egzaminów odpowiadają stopniom semestralnym. Jak w tym roku pójdzie nam z maturą z języka litewskiego, zobaczymy dopiero w lipcu. Na podstawie tej części, którą już składali jedenastoklasiści, niełatwo jest określić, jaki wynik ostatecznie zostanie osiągnięty. Gdy ogólne wyniki będziemy mogli porównać z wynikami szkół litewskich, możliwa będzie ocena dotycząca tego, czy idzie nam lepiej czy tak samo – dodaje rozmówca.
Żaneta Jankowska, dyrektorka Gimnazjum im. Ferdynanda Ruszczyca w Rudominie zaznacza, że uczniom jej gimnazjum poszło „w miarę dobrze”.
– Uczniowie mówili, że tematy były trudne i skomplikowane. Oczywiście denerwowali się tak jak przed każdym egzaminem. Wyniki są różne, ale w miarę dobre – podkreśla dyrektorka.
Zadania były trudniejsze
Eglė Mikulska, lituanistka z gimnazjum Jana Pawła II, zaznacza, że tegoroczne zadania były trudniejsze niż w zeszłym roku, skomplikowane, a teksty miały charakter filozoficzny.
– 20 minut na przygotowanie się do egzaminu, to zbyt mało. Uczniowie się denerwują, pojawiają się różnego rodzaju problemy z technologią, na przykład nie mogą wydrukować tekstu na czas. Powinno być więcej czasu na przygotowanie się do egzaminu – wyjaśnia rozmówczyni.
– Bardzo dobrze, że mówienie jest zintegrowane z ogólną oceną. Myślę jednak, że większość naszych uczniów całkiem dobrze poradziła sobie z zadaniami. Spośród 113 uczniów, 25 uzyskało 26 lub więcej punktów na 30 możliwych. Możemy się cieszyć, że wyniki są całkiem dobre. Pomogą one im w drugiej części egzaminu – mówi Eglė Mikulska, która dodaje jednocześnie, że „szkoda, że egzaminy są przeprowadzane w trakcie roku szkolnego”.
Pierwsza część egzaminów z języka i literatury litewskiej na poziomie zaawansowanym (A) i ogólnym (B) składała się z zadania ustnego i dyskusji z egzaminatorem. Uczeń otrzymywał tekst w elektronicznym systemie zadań wraz z pytaniami przewodnimi i zadaniami dotyczącymi przedstawienia przeczytanego tekstu, opisania jego tematów i wyrażenia własnych poglądów na poruszone kwestie. Uczniowie mogli wydrukować tekst i skorzystać ze słownika języka litewskiego.
Wyniki jedenastoklasistów
W tym roku ponad 27,3 tys. jedenastoklasistów przystąpiło do części ustnej państwowego egzaminu maturalnego z języka i literatury litewskiej. Ponad 17,9 tys. uczniów podeszło do egzaminu na poziomie rozszerzonym. 80 proc. z nich uzyskało połowę możliwych punktów (10-19 pkt) lub więcej.
Maksymalną liczbę punktów osiągnęło 1 461 uczniów – 8,1 proc. Ogólny średni wynik pierwszej części na poziomie rozszerzonym wynosi 14,3 na 20 możliwych punktów. W ubiegłym roku 77 proc. jedenastoklasistów uzyskało połowę lub więcej możliwych punktów (10-19 punktów), z ogólną średnią 15,1 na 20 pkt.
W tym samym czasie ponad 9,1 tys. jedenastoklasistów wzięło udział w pierwszej części ogólnego egzaminu z jęz. litewskiego i literatury. 57 proc. z nich uzyskało połowę możliwych punktów (10-19 pkt) lub więcej.
Pierwsza część egzaminów z jęz. litewskiego i literatury na poziomie rozszerzonym i ogólnym składała się z zadania ustnego i dyskusji z osobą prowadzącą rozmowę. Uczeń może uzyskać 30 proc. oceny końcowej z pierwszej części państwowego egzaminu maturalnego z języka i literatury litewskiej w jedenastej klasie oraz 70 proc. z drugiej części. Część ta będzie zdawana w klasie 12.