Policja i poczta rozpoczynają wspólną kampanię informującą seniorów jak unikać oszustw

Foto: BNS/Julius Kalinskas/15min.lt
podpis źródła zdjęcia

W tym roku, w samym tylko obwodzie wileńskim, ofiarą oszustów padły 792 osoby, z czego 22 były w wieku 70-81 lat. W czasie zbliżających się świąt litewska policja i poczta ogłaszają rozpoczęcie wspólnej kampanii edukacyjnej dla seniorów, o tym jak chronić się przed oszustami. Seniorzy powiatu wileńskiego wraz z emeryturą otrzymają informacje, jak chronić się przed oszustami. W przyszłości kampania planowana jest w całym kraju.

„Misją policji jest chronić, bronić i pomagać mieszkańcom Litwy. Aby zmniejszyć liczbę ofiar oszustw w kraju, podejmujemy wszelkie możliwe środki w celu rozwiązania tego problemu. Edukacja podnosi świadomość ludzi - rozumiejąc możliwe zagrożenia, mogą oni sami być bardziej czujni, rozpoznawać działania potencjalnych oszustów. Seniorzy, zwłaszcza samotni, są jedną z najbardziej narażonych grup społecznych. Rozpoczynamy od kampanii, której głównym celem jest edukacja. Partnerstwo z Pocztą Litewską jest bardzo ważne. Pracownicy poczty docierają każdego dnia do tysięcy seniorów i mogą pomóc przekazać ważne przesłanie nawet tym, którzy mieszkają w odległych rejonach” - mówi Enida Adomaitienė, szefowa wydziału prewencji wileńskiej policji okręgowej.

Według niej oszuści często wyłudzają pieniądze od seniorów, udając urzędników lub pracowników banku. Przez telefon zgłaszają, że emerytura została wypłacona fałszywymi pieniędzmi, więc proszą o natychmiastowe przedstawienie dostępnych oszczędności urzędnikowi, który wkrótce przyjedzie. Wszystko dzieje się niezwykle szybko, a osoby starsze nie są w stanie powiedzieć o tym swoim bliskim lub sąsiadom. Według rzecznika policji w jednym przypadku ofiara przekazała ponad 10 tys. euro, w pozostałych przypadkach takie kwoty wahają się od 1 do 5 tys. euro.

„Dla niektórych seniorów jesteśmy czymś więcej niż tylko codziennym korespondentem dostarczającym gazetę - często jesteśmy jedynymi, z którymi mogą porozmawiać choćby na krótko. Czujemy się odpowiedzialni nie tylko za zapewnienie wysokiej jakości usług pocztowych, ale także za pomoc mieszkańcom tam, gdzie to możliwe. We współpracy z policją będziemy przekazywać seniorom ważne informacje nie tylko pisemnie, ale także na żywo. Wierzymy, że może to pomóc seniorom chronić się przed oszustami” - mówi Andrius Varnelis, szef Departamentu Bezpieczeństwa i Prewencji Poczty Litewskiej.

Poczta Litewska („Lietuvos Paštas”) zapewnia, że listonosze dostarczają emerytury i inne świadczenia w postaci rzeczywistych, niefałszywych pieniędzy, podkreśla raport policji wileńskiej.  

Ani policjanci, ani inne osoby nie wchodzą do domu, ani nie sprawdzają przekazów pocztowych.  

Więc gdy dzwonią takie osoby, trzeba zakończyć z nimi rozmowę lub po prostu powiedzieć, że w domu nie ma gotówki.  

Jeśli przyjdą do domu, nie wolno otwierać im drzwi ani w żaden sposób przekazywać im pieniędzy do sprawdzenia.  

Policja ostrzega również, że seniorzy powinni być czujni i nie powinni otwierać drzwi osobom, które twierdzą, że zbierają darowizny lub oferują usługi.  

Ważne jest, aby nikomu nie ujawniać szczegółów połączenia z bankiem internetowym - ani urzędnicy, ani pracownicy banku nigdy nie żądają takich danych.

Jeśli istnieje podejrzenie, że oszust zadzwonił lub poprosił o przyjęcie, należy natychmiast powiadomić policję dzwoniąc pod numer 112 lub za pośrednictwem portalu serwisowego ePolicija.lt (www.epolicija.lt). Jeśli zauważysz możliwe oszukańcze działania związane z działalnością Poczty Litewskiej, możesz to zgłosić za pośrednictwem listonoszy, a także poprzez adres email: pranesk@post.lt.
źródło: JZ / ELTA, fot. BNS/Julius Kalinskas/15min.lt
Więcej na ten temat