W ostatnim czasie Litwa i region Morza Bałtyckiego doświadczają wzrostu zagrożeń hybrydowych, takich jak zakłócenia sygnału GPS, uszkodzenia podmorskich kabli oraz inne incydenty. W obliczu tych wyzwań litewski wiceminister transportu i komunikacji, Julijus Glebovas, podkreśla potrzebę skoordynowanej i zdecydowanej reakcji ze strony Unii Europejskiej.
Według wiceministra, działania hybrydowe, takie jak zagłuszanie i fałszowanie sygnału GPS czy zakłócanie funkcjonowania podmorskich kabli energetycznych i telekomunikacyjnych na Morzu Bałtyckim, są wymierzone w testowanie odporności UE oraz podważanie stabilności strategicznie ważnego sektora komunikacji. Chociaż ruch lotniczy pozostaje bezpieczny, potencjalne konsekwencje takich incydentów budzą poważny niepokój.
„Celowe zakłócanie sygnałów GPS w regionie bałtyckim stanowi bezpośrednie zagrożenie dla naszych obywateli i bezpieczeństwa. Możemy sobie tylko wyobrazić skutki wrogiego fałszowania sygnału, które mogłoby skierować pojazd służb ratunkowych lub śmigłowiec ratowniczy w niewłaściwe miejsce” – powiedział wiceminister Glebovas podczas dyskusji okrągłego stołu w Stałym Przedstawicielstwie Litwy przy UE w Brukseli.
Potrzeba regionalnej współpracy i wsparcia finansowego
Wiceminister podkreślił konieczność wzmacniania współpracy regionalnej, zwiększenia finansowania ze środków europejskich oraz poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania dla projektów poprawiających infrastrukturę mobilności o podwójnym przeznaczeniu – wojskowym i cywilnym. Wskazał także na znaczenie ochrony krytycznej infrastruktury transportowej UE oraz cyberbezpieczeństwa.
„Obecne wyzwania wymagają od nas wszystkich skoncentrowanej uwagi, a my oczekujemy zdecydowanej reakcji ze strony Unii Europejskiej” – podkreślił Glebovas.
Rosnący problem zakłóceń GPS
Litwa, podobnie jak inne kraje bałtyckie oraz Polska, boryka się z ukierunkowanymi zakłóceniami sygnału GPS. Problem znacznie nasilił się po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Litewska agencja nawigacyjna Oro Navigacija zgłosiła dziesięciokrotny wzrost incydentów zakłócania sygnału GPS w porównaniu do poprzedniego roku – w styczniu 2025 roku odnotowano już 400 takich przypadków.
W obliczu narastających zagrożeń Litwa apeluje do Unii Europejskiej o zdecydowane działania i wzmocnienie wspólnej polityki bezpieczeństwa w obszarze transportu i komunikacji.