Na międzynarodowej wystawie w Wilnie - 100 autorskich filiżanek

Fot. ELTA/Rengėjų nuotr.
podpis źródła zdjęcia

Od poniedziałku w Galerii Litewskiego Związku Artystów prezentowana będzie III Międzynarodowa Wystawa Małych Form Ceramicznych „Puodukas”. Chociaż wystawy eksponowane za witryną dla wielu kojarzą się z kwarantanną, to ten sposób eksponowania filiżanek jest pielęgnowaną tradycją od 2017 roku. Wystawa będzie czynna do 11 kwietnia.

W ramach najnowszej ekspozycji chętnych zapraszamy do zapoznania się z 78 artystami litewskimi i zagranicznymi prezentującymi aż 100 autorskich filiżanek. Wśród nich są znane nazwiska litewskiej sztuki ceramicznej, uczestnicy z Ameryki, Danii, Rosji, Polski, Łotwy, Estonii.

Niespokojne obrazy kwarantanny, historia i tradycje, prace konceptualne i humorystyczne to tylko kilka aspektów, które zachęcą przechodniów do zatrzymania się przy witrynie galerii Litewskiego Związku Artystów (LDS).


Filiżanki są nieoczekiwanie interpretowane przez artystów różnych pokoleń

Ekspozycję wystawy, charakteryzującą się różnorodnością stylistyczną, technologiczną i ideologiczną, zgromadzili autorzy różnych pokoleń. Mała filiżanka stała się kreatywną platformą do ciekawych i nieoczekiwanych interpretacji - miniaturowy format, który przeplata tradycyjne i nowoczesne eksperymenty ceramiczne.

Zdaniem kuratorów wystawy, wiele prac autorów prezentowanych w gablocie galerii LDS będzie łatwo rozpoznawalnych dla obserwatorów sztuki ceramicznej. Widzowie mniej zainteresowani ceramiką będą mieli okazję zobaczyć szeroką gamę ceramiki na jednej niewielkiej przestrzeni.

Prace, które są wyrazem wyjątkowej ekspresji autorów, odsłaniają pewne dominujące trendy w sztuce ceramicznej, zarówno w zakresie projektowania użytkowego, jak i rzeźbiarstwa artystycznego. W jednych dominują formy podkreślające funkcję i design, w innych rozwiązania rzeźbiarskie, wyrażone motywami architektonicznymi i figuratywnymi. Często konteksty w zabawny sposób przeplatają się z cytatami z estetyki różnych epok historycznych.

Zdaniem krytyka sztuki Kamilė Pirštelytė, interesujące jest badanie takich zbiorowych wystaw jak „Puodukas” w sposób panoramiczny - pojawiające się różnice i podobieństwa autorskie pozwalają lepiej zrozumieć kierunek, w którym zmierza ceramika.

„Na Litwie ceramika podąża interesującą, misternie rozgałęzioną ścieżką. Mamy wysoko wykwalifikowanych przedstawicieli ceramiki tradycyjnej, nowoczesnej, coraz więcej ceramiki interdyscyplinarnej oraz konceptualistów. Cieszy fakt, że wystawa „Puodukas” staje się już tradycją, gromadząc różnych autorów z Litwy i innych krajów. To prawda, że kontekst pandemii jest w tym roku nie mniej ważny - widać to nie tylko w niektórych pracach, ale także w zmienionej relacji odbiorcy ze sztuką widoczną za szkłem. Teraz jest dobry czas na wystawianie się, światło rampy jest jaśniejsze, ludzie są bardziej uważni i tęsknią za życiem kulturalnym” - powiedziała krytyk sztuki K. Pirštelytė.
 

100 filiżanek z różnych krajów

Zdaniem kuratorów wystawy, wystawy małych form za granicą są cenione z jednego paradoksalnego powodu - w miniaturowej formie, w dość konkretnym temacie, autor ma możliwość nie tylko twórczej interpretacji, ale także wykazania się osobistym profesjonalizmem. Co prawda takie wystawy ceramiki cieszą się popularnością na całym świecie, ale na Litwie wciąż nie są powszechne.

„Filiżanka... wydaje się, co można jeszcze stworzyć nowego w tym temacie? Jednak za każdym razem, gdy jesteśmy kuratorami tej wystawy, naprawdę cieszymy się wyobraźnią i pomysłowością autorów. W małych filiżankach widać kontynuację różnych tradycji, wyłania się mistrzostwo autorów. Artyści często łączą funkcjonalność z kunsztem, zamieniając formę w płótno obrazowe lub ramę kompozycji rzeźbiarskiej. Czasami funkcja znika całkowicie, zostaje zastąpiona przez konceptualne stwierdzenie, abstrakcyjną myśl, iluzję filiżanki. Filiżanka w ceramice jest jak miniatura w sztuce lub poezji haiku” - powiedziała Agnė Šemberaitė, kuratorka wystawy i przewodnicząca Wileńskiej Sekcji Ceramiki LDS.

Czterej kuratorzy wystawy „Puodukas” - Rūta Šipalytė, Agnė Šemberaitė, Milena Pirštelienė i Eglė Einikytė-Narkevičienė - są laureatkami różnych biennale ceramiki i wystaw międzynarodowych, które mają na celu ożywienie i utrwalenie tradycji małych wystaw w Wilnie. Prace, które się spodobały można również kupić.
źródło: JZ / ELTA, fot. ELTA/Rengėjų nuotr.
Więcej na ten temat