Szybki rozwój sektora pieniądza elektronicznego i instytucji płatniczych doprowadził do ściślejszego nadzoru

Szybki rozwój sektora pieniądza elektronicznego i instytucji płatniczych doprowadził do ściślejszego nadzoru, fot. Getty Images/Jack Taylor
podpis źródła zdjęcia

Bank Litwy opublikował zaudytowane dane sektora instytucji pieniądza elektronicznego (EMI) i instytucji płatniczych (PI) za rok 2021: instytucje te miały prawie 10 mln klientów, a przychody wzrosły 3,5-krotnie. W ramach nadzoru nad sektorem bank centralny ocenił rosnące ryzyko i skupił się na indywidualnych inspekcjach i analizach sektorowych, które objęły ok. 70 uczestników rynku, informuje Bank Litwy.

„Naszym celem jest wzmocnienie zarządzania ryzykiem i zgodności w sektorze, który leży u podstaw FinTech i zapewnienie, że rozwój biznesu rośnie tylko w parze z dojrzałością zgodności. Ciężko pracujemy nad tą kwestią we współpracy z uczestnikami rynku, a nasze wspólne wysiłki przekładają się na analizy i zalecenia, które pomagają wzmocnić sektor” – oznajmiła Dovilė Arlauskaitė, szefowa Wydziału Nadzoru Rynku Płatniczego Banku Litwy. 

W 2021 r. liczba instytucji pieniądza elektronicznego i PI działających na Litwie wzrosła o 7% i na koniec roku wyniosła 141 (87 instytucji pieniądza elektronicznego i 54 PI). Przy znacznym wzroście wolumenu działalności instytucji sektora, Bank Litwy skupił się na monitorowaniu zgodności z wymogami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CTF), ochronie kapitału własnego i środków klientów, wymogach kontroli wewnętrznej oraz wzmocnieniu zgodności. 

W 2021 r. Bank Litwy przeprowadził ponad 30 inspekcji, analiz sektorowych lub wizyt. Nałożono 18 sankcji za naruszenia przepisów. Ponad połowa wszystkich skarg klientów otrzymanych przez Bank Litwy dotyczyła usług płatniczych świadczonych przez instytucje pieniądza elektronicznego i PI. Najczęstsze kwestie dotyczyły ograniczenia rachunku, zakończenia relacji biznesowych w związku ze stosowaniem wymogów AML/CTF. Skargi otrzymywano również w związku z prowizjami mającymi zastosowanie do rachunku płatniczego oraz odmową otwarcia rachunku przez uczestnika rynku. 

W 2021 r. instytucje pieniądza elektronicznego i PI posiadały ok. 10 mln aktywnych klientów. Blisko 370 tys. z nich było mieszkańcami Litwy. Największe obroty z transakcji płatniczych generowały płatności dokonywane przez osoby prawne, natomiast pod względem wartości transakcji płatniczych dominowały płatności pomiędzy Litwą a krajami UE (Irlandia, Niemcy) i Wielką Brytanią.  

Blisko 40% usług płatniczych świadczonych przez sektor EMI i PI stanowiły polecenia zapłaty i przelewy, a także transakcje płatnicze z wykorzystaniem kart płatniczych. Jedną trzecią usług płatniczych stanowiły usługi w zakresie wydawania instrumentów płatniczych i przetwarzania płatności przychodzących. Popularnością cieszyły się również usługi z zakresu Open Banking, takie jak inicjowanie płatności oraz usługi związane z informacją o rachunku. Liczba zainicjowanych płatności wzrosła w ciągu roku prawie 2,5-krotnie do 15,1 mln płatności, natomiast liczba rachunków, do których dostęp uzyskali dostawcy usług informacji o rachunku, wyniosła ponad 2 mln. 

Na koniec 2021 r. suma transakcji płatniczych wyniosła 194,7 mld EUR, co oznacza 3,8-krotny wzrost z roku na rok. Przychody z działalności licencjonowanej wzrosły w 2021 r. 3,5-krotnie i na koniec roku wyniosły 502,1 mln EUR. Blisko 92% tych przychodów zostało wygenerowanych przez EMI, a 8% przez PI. 

Zainteresowanie uzyskaniem licencji EMI lub PI wydawanej przez Bank Litwy pozostało silne. Mniej więcej 60 potencjalnych uczestników rynku skontaktowało się z Bankiem Litwy i wyraziło zainteresowanie licencjami EMI i PI. Największe zainteresowanie wykazały przedsiębiorstwa działające w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. 
źródło: ELTA, fot. Getty Images/Jack Taylor
Więcej na ten temat