Wilno przeznaczy 300 tysięcy euro na tworzenie przestrzeni do wczesnego czytania w przedszkolach

Wilno przeznaczy 300 tysięcy euro na tworzenie przestrzeni do wczesnego czytania w przedszkolach, fot. Canva
Wilno przeznaczy 300 tysięcy euro na tworzenie przestrzeni do wczesnego czytania w przedszkolach, fot. Canva

Stolica promuje kulturę radosnego czytania i miłości do książek. W przedszkolach w Wilnie powstaną atrakcyjne przestrzenie do czytania, zostaną zapewnione wysokiej jakości książki oraz wdrożone angażujące metody czytania. „EDU Vilnius” już organizuje szkolenia dla nauczycieli przedszkolnych dotyczące wdrażania metod wczesnego i radosnego czytania w codziennej pracy. Do czerwca najlepsze projekty w konkursie na aranżację przestrzeni do wczesnego czytania otrzymają 300 tysięcy euro.


„Wczesne czytanie to klucz do lepszego poznania świata. Liczne badania pokazują, że czytanie od pierwszych dni życia przyspiesza rozwój mowy, wzbogaca słownictwo i wyobraźnię, wzmacnia więź między rodzicami a dzieckiem, rozwija umiejętności społeczne i emocjonalne oraz zwiększa odporność psychiczną. Wspólnie z ekspertami literatury dziecięcej przygotowaliśmy zaktualizowaną listę rekomendowanych książek oraz metodykę wczesnego radosnego czytania. Konkurs na aranżację przestrzeni do wczesnego czytania umożliwi przedszkolom stworzenie odpowiednio dostosowanych miejsc”, mówi wicemer Wilna Donalda Meiželytė.


Dzięki dofinansowaniu do 18 tysięcy euro na jedno przedszkole placówki podlegające samorządowi będą mogły stworzyć atrakcyjne, tętniące życiem i funkcjonalne przestrzenie do czytania w grupach przedszkolnych lub innych pomieszczeniach. Pedagodzy będą mogli uczyć starsze dzieci rozpoznawania liter, tekstu oraz zaszczepiać miłość do książek poprzez zabawowe metody czytania.


„Trudności w nauce czytania najczęściej ujawniają się w szkole i wpływają na proces nauki w jednej lub kilku dziedzinach. W wieku przedszkolnym kluczowe jest wzbudzenie zainteresowania dziecka czytaniem i wczesne dostrzeganie trudności. Dzieci, które zaczynają czytać wcześnie, mają większą motywację do nauki i lepiej planują swoje działania. Wczesna edukacja czytelnicza rozwija procesy poznawcze, inteligencję, kształtuje światopogląd, pomaga lepiej orientować się w otaczającym świecie, rozumieć innych i formować system wartości”, mówi Aurelija Zacharevičienė, dyrektor Wileńskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.


Celem jest, aby przestrzenie były wielofunkcyjne, łatwo adaptowalne i dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka, zapewniając mu możliwość wycofania się, jeśli tego potrzebuje. Powinny to być przestrzenie lubiane przez dzieci, pobudzające wyobraźnię, atrakcyjne wizualnie i estetycznie wysokiej jakości. Wnętrza mogą zawierać kolorowe przegrody, stylizowane namioty dziecięce do indywidualnego czytania, modułowe meble do siedzenia oraz półki na książki umieszczone na wysokości wzroku dziecka.

źródło: TVP Wilno, fot. Canva
Więcej na ten temat