Hiszpańska spółka należąca do chińskiego przedsiębiorstwa państwowego może zostać ogłoszona zwycięzcą przetargu na budowę mostu kolejowego na rzece Wilii, który jest częścią projektu budowy europejskiej kolei normalnotorowej Railway Baltica – poinformowało w środę litewskie radio publiczne LRT.
Według informacji, państwowe przedsiębiorstwo kolejowe Lietuvos geležinkeliai (Koleje Litewskie, LTG) proponuje podpisanie umowy na budowę półtorakilometrowego mostu przez Wilię w pobliżu Jonawy o wartości 62,5 mln EUR z hiszpańską spółką Puentes y Calzadas Infraestructuras, w której ⅔ udziałów należy do chińskiej spółki państwowej China Road and Bridge Corporation. Hiszpańska firma podobno zaoferowała najniższą cenę i uzyskała najwyższą ocenę w przetargu na wykonawcę robót budowlanych.
Stwierdzono również, że China Road and Bridge Corporation jest kontrolowana przez główną chińską firmę państwową China Communications Construction, która od sierpnia jest objęta sankcjami USA ze względu na jej powiązania z chińskimi strukturami wojskowymi.
W rozmowie z LRT Koleje Litewskie potwierdziły, że proponują podpisanie umowy z hiszpańską firmą, dodając jednak, że procedury przetargowe nie zostały jeszcze zakończone, a projekt umowy jest obecnie sprawdzany przez specjalną komisję rządową.
Karolis Sankovski, prezes LTG Infra, infrastrukturalnego ramienia LTG, powiedział, że komisja ma zdecydować w czwartek, czy hiszpańska firma spełnia kryteria bezpieczeństwa.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. Będzie prowadziła z Warszawy przez Kowno, a następnie do Rygi i Tallina. Szacowany koszt to ok. 5,8 mld EUR. Całkowita długość linii kolejowej wyniesie 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.
źródło: BNS, fot. Getty Images/Universal Images Group/Loop Images/Slawek Staszczuk
Więcej na ten temat