Autonomiczne samochody dostawcze już Wilnie

Autonomiczne samochody dostawcze już Wilnie, fot. Getty Images/Leon Neal
podpis źródła zdjęcia

Innowacyjna i przyjazna środowisku technologia autonomicznych (samojezdnych) samochodów trafiła na rynek litewski, wprowadzona przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji wraz z estońską firmą technologiczną Clevon. Pierwszy przejazd demonstracyjny innowacyjnego samochodu dostawczego w centrum Wilna odbędzie się w najbliższy piątek, 2 września. Autonomiczny kurier przejedzie spod Ministerstwa Transportu i Komunikacji na teren zewnętrzny placu Katedralnego, podało ministerstwo.

„Rozwój pojazdów autonomicznych nabiera tempa. Cieszę się, że ten autonomiczny robot będzie krążył po litewskich ulicach nie dla testów, ale dla pracy, jaką jest dostarczanie żywności. Taka innowacja może być dostosowana do wielu zastosowań i ma duży potencjał zarówno w sektorze usług, jak i w różnych gałęziach przemysłu” – oznajmił minister transportu i komunikacji Marius Skuodis. 

Minister uważa, że wprowadzony w stolicy nowy środek transportu może stać się również impulsem do stworzenia na Litwie ekosystemu piaskownicy 5G. 

Clevon rozwija technologię autonomicznych dostaw od 6 lat i testował ją nie tylko w Estonii, ale także w Holandii, Niemczech i Francji. W ciągu ostatnich 2 lat autonomiczni kurierzy stali się powszechnym elementem codziennego ruchu w estońskim mieście Viljandi. Samojezdne samochody krążą również w stolicy kraju Tallinie. 

„Litwa jest jednym z pierwszych krajów, które zaczynają stosować ten model, nawet w skali globalnej. Postrzegamy Litwę jako kraj gotowy na przyjęcie innowacji, a w niektórych aspektach wdrażania technologii jako najbardziej rozwinięty wśród krajów bałtyckich” – oświadczył Sander Sebastian Agur, prezes Clevon. 

Agur podkreślił, że bezpieczeństwo autonomicznego transportu jest głównym priorytetem dla Clevon. Technologia, która zbiera dane w czasie rzeczywistym, a algorytmy wybierają optymalną trasę, zanim autonomiczny samochód rozpocznie swoją podróż. W trakcie jazdy jego system identyfikuje dynamiczne środowisko otaczające samochód, aktualną sytuację i ruch uliczny, przewiduje ruch otaczających obiektów, np. pieszych.                           

Autonomiczny samochód trzeciej generacji Clevon 1 ma 1,6 m wysokości i 1,1 m szerokości. W pełni naładowana bateria pozwala pojazdowi przejechać 100 km. Robot ten może transportować ładunki o masie do 150 kg. 

Wdrożenie dostaw do domu z wykorzystaniem samochodów autonomicznych w Wilnie rozpocznie się już we wrześniu. 
źródło: ELTA, fot. Getty Images/Leon Neal
Więcej na ten temat