Jednym ze strategicznych celów Ministerstwa Transportu i Komunikacji jest pomyślny rozwój infrastruktury rowerowej umożliwiającej swobodne poruszanie się. Przygotowanie jasnych zaleceń dla gmin jest jednym z pierwszych kroków w przekształcaniu infrastruktury transportu miejskiego. W przyszłym roku zalecenia dotyczące budowy ścieżek pieszych i rowerowych na Litwie zostaną zaktualizowane na podstawie praktyk stosowanych w Holandii, która słynie z najlepszej infrastruktury rowerowej.
Rozwój ścieżek rowerowych na Litwie

podpis źródła zdjęcia
„Zaktualizowane zalecenia muszą być skuteczne, oparte na rzeczywistej praktyce i umożliwiać obywatelom swobodne poruszanie się. Inwestycje w rozwój ścieżek pieszych i rowerowych będą musiały być kierowane do obszarów docelowych nie tylko zgodnie z mapą krajową, ale także z uwzględnieniem najnowszych zasad projektowania zgodnie z nowoczesnymi standardami” – powiedziała wiceminister transportu i komunikacji Agnė Vaiciukevičiūtė po spotkaniu z przedstawicielami ministerstwa transportu Holandii w Hadze.
Według słów wiceminister, holenderscy eksperci będą uczestniczyć w procesie przygotowania litewskich wytycznych. Dlatego ta wizyta jest częścią szeroko zakrojonego planu rozwoju i przygotowań do sporządzenia mapy ścieżek pieszych i rowerowych. W spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa Transportu i Komunikacji Litwy wzięli udział m.in. koordynator Komisji Europejskiej ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego Matthew Baldwin, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu Antonio Avenoso oraz przedstawiciele ministerstwa transportu Królestwa Niderlandów.
„Nowy plan rozwoju ścieżek rowerowych na Litwie będzie promował systemy jednolitej sieci ścieżek rowerowych, integrując je z transportem kolejowym, wodnym i drogowym w jednolity system, a także będzie dążył do zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. Czujemy duże wsparcie ze strony Komisji Europejskiej dla inicjowanych procesów. Mamy nadzieję, że międzynarodowi eksperci pomogą nam we wdrażaniu na Litwie udanych praktyk i unikaniu błędów” – zaznaczyła Vaiciukevičiūtė.
Celem Ministerstwa Transportu i Komunikacji jest rozwiązanie problemu nadmiernej prędkości, wdrożenie bezpiecznej infrastruktury, usprawnienie gromadzenia danych, zapewnienie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na obszarach miejskich. Obecnie na Litwie nie ma specjalnego systemu ścieżek rowerowych zatwierdzonego na poziomie krajowym, dlatego rozwój ścieżek rowerowych jest nieskoordynowany, brakuje połączeń między istniejącymi odcinkami ścieżek rowerowych, obowiązkowe wymogi bezpieczeństwa ruchu drogowego i charakterystyka terenów, przez które przebiegają ścieżki nie zawsze są przestrzegane podczas projektowania i prac budowlanych.
Litwa bierze udział w 3-letnim projekcie Unii Europejskiej dotyczącym wymiany praktyk. W ramach projektu eksperci z 12 krajów – Irlandii, Austrii, Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Litwy, Polski, Holandii, Portugalii, Francji, Rumunii oraz Szwecji – współpracują ze sobą, dzieląc się dobrymi praktykami, pomagając sobie nawzajem w znalezieniu rozwiązań, które pozwolą osiągnąć podobne rezultaty w ich krajach.
źródło: BNS, fot. BNS/Žygimantas Gedvila
Więcej na ten temat